View Single Post
Ja det alltid bra at leger som fagpersoner gjør en nødvendig vurdering før medisiner skrives ut, og også ser på hivlke alternative medisiner som evt. kanskje kan benyttes. Det er også helt topp at leger diskuterer potensiale for missbruk av reseptmedisiner, for vi vet at forekommer.

Det er derimot ikke bra om en lege skulle bestemme seg for å defacto nekte å skrive ut enkelte medisiner uten at det gjøres en reel vurdering av pasientens behov for slike legemidler.

Det er jo linjen jeg uthevet som jeg tolk dit at denne legen nå har tatt en avgjørelse om å nekte alle sine pasienter slike medisiner. Om min tolkning er feil så er jo det bra. Er den ikke det så bør denne legen i mine øyne vurdere å finne seg en annen jobb.

Stigmatisering er noe mange syke mennesker sliter med. Det forekommer hele tiden og i så stor grad et det virkelig kan slite ut et menneske og ta alt av krefter. Om også fagfolk skal få denne holdningen om at enhver med behov for angstdempende eller innsovningsmedisiner er pillenarkomane eller kriminelle narkodealere som gjør en kule på å selge medisin på gata så er det slett ikke bra.

Jeg har selv hatt perioder hvor jeg har hatt behov for diverse farmasøytiske hjelpemidler for å klare hverdagen og det er tungt nok å vite at en ikke fikser livet på egenhånd om en ikke også skal måtte søke hjelp på gata for å få den hjelpen som er nødvendig.

En må huske på at mange pasienter har utallige utredninger bak seg, de har kanskje vært hos en håndfull spesialister og har dokumentert sykdom, lidelse eller lyte i årevis og kanskje over flere tiår. Enkelte av disse klarer seg ikke uten medisiner, enten pga symptomtrykk, eller feks smerter. Og for noen kan mangel på medisinering føre til alt fra psykose, til selvmordstanker eller verre.

Hvor lenge vil et menneske klare å eksistere uten søvn før psykose eller død inntreffer? Det kan være resultatet i verste fall for enkelte.

Jeg håper min tolkning var feil og at legen er sterk nok fagperson til at han skjønner viktigheten av å gjøre individuelle vurderinger.
Sist endret av random67489; 19. juni 2018 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.