View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg ville gjerne henta litt inspirasjon frå NRK sin artikkel. Der kombinerer dei oversikt, og detaljfokus. Du hopper ein del i videoen din, og har veldig mykje som er tatt langt unna. Litt av sjangeren UE handler jo om å vise fram delar folk ikkje ser så ofte, og drone kan jo gi unike vinkler i så måte; du kan komme tett på svært utilgjengelige stader.

Om du ser på t.d. det fjerde biletet i serien til NRK, så er det closeup, som fortel mykje om fartøyet. Du flyr over halve fartøyet, for å så klippe til stor høgde. Du flyr over vraket og viser baugen, og klipper deretter tilbake til stor høgde. Og tilbake til kornåker...

Det gir ikkje mykje UE-feeling. Kvifor filmer du ikkje t.d. innsida av romma? Du var jo halveis nedi eine rommet, men fokuserer istadenfor på det du har vist fem ganger før i videoen - fartøyet frå stor høgde... Og akterenden får vi jo ikkje sjå i heile teke?
Vis hele sitatet...
Hei! Svarer først samme som til en som kommenterte før deg: Prøver å bli bedre hele tiden, men er veldig typsik/enkelt at man faller tibake på de metodene man er mest vant til og behersker best. Metoder man vet blir bra med tanke på tidligere erfaringer, er ofte de man ubevist velger først, derfor er det veldig viktig å være bevist på variasjon og kreativitet i filmingen! Hvis ikke kan det fort bli ensformig og "kjeldelig" i lengden. Man skulle tro at dette er en lett ting å gjøre noe med, og å fokusere på når man filmer, men det er faktisk veldig vanskelig! Kanskje spesielt når man filmer med drone, der man har dårlig tid, dyrt utstyr og kanskje dårlig vær.. da velger man fort det som er tryggest og det du vet blir "bra"

Den største grunnen til den "Hurtige" klippingen er at det blåste veldig ujevnt den dagen jeg filmet, så var faktisk vanskelig å få over 8 sekunder 100%stabil og jevn film, derfor valgte jeg å klippe bort veldig mye. Kunne selvsagt nøyd meg med noe ustabil film, men personlig syns jeg det er veldig irriterende å se på! Også derfor jeg valgte å ikke ha med så alt for mye "nærbilder" da det er veldig lett å se på nærbilder om farten og kameraet går i en jevn og fin linje ( noe som var vanskelig å få til med mye vind) føles også lite trykt å fly veldig nært ting når du ikke har full kontroll pga vind.

Grunnen til at jeg filmet veldig lite under dekk var rett og slett fordi at det var ikke noe å filme, og det ble heller ikke noe spesielt fin film pga lyset. Hadde en del klipp av akterenden, men ble alt for "forstyrer" av vinden så valgte å klippe bort alt.

Selv om filmen ikke er veldig detaljfokusert, viser den jo noe som ikke folk ser så veldig ofte. Synes personlig at det mest spesielle med slike plasser ofte kan være samspillet og kontrasten mellom omgivelsene og det "forlatte", men det er nå min personlige mening
Sist endret av Baannski; 21. september 2017 kl. 19:50.