View Single Post
Sitat av max-mekka
Ja, vi tror at de er udugelige. Derfor bygger vi en barnehage? skjønner ikke hva du mener. Vi gir dem penger fordi de TRENGER penger. Afrika er ikke akkurat et rikt kontinent i forhold til hva vi er. De trenger hjelp. Og selvom vi i europa en gang kom ut av et liknende helvete, så var det ikke så mange som sultet. Pluss at i moderne tid, så er vi blitt mye mer humane, og det skader mange å se at det er mennesker som dør av sult, mens vi gosser oss her hjemme og klager over at lekene til barna våre kan være farlige å bite på. Eller en annen teit grunn. Disse trenger faktisk økonomisk hjelp, og det betyr ikke at vi tror de er noen udugelige analfabeter. At det er rasistisk var jo latterlig morsomt.

Alle sammen, å hjelpe andre økonomisk, det er rasistisk.

Hvis du er like smart som dem, så ville vel ikke afrikanerne ta imot pengene våre da, eller? Siden de ikke trenger hjelp fra oss rike?
Vis hele sitatet...
"fordi de TRENGER"
"De trenger hjelp"
"Disse trenger faktisk"

Trenger meg her og trenger meg der. Du kan vel ikke på ramme alvor påstå at befolkningen på et kontinent som klarte seg utmerket i millioner av år nå plutselig er avhengig av befolkningen på et annet kontinents nådegaver?

Og hvor mye hjelp? Når vil de være i stand til å klare seg selv, i følge dine (og andre som deg sine) beregninger?

Har du ikke noe svar? Eller mener du at "de vil alltid trenge hjelp fra oss overlegne i vesten"? Du ER rasist, det latterlig morsomme er at du aldri vil være i stand til å innse det selv. I stedet for å putte hele Afrika i en evigvarende barnehage bør du heller tenke på hva det eneste intelligente innlegget i denne tråden sier: "Hjelp til selvhjelp. Ettergi ulandsgjelda , drit i bistanden og oprett frihandel.".

Afrika klarte seg utmerket uten hjelp i mange millioner av år. Det samme gjorde Europa. Det å begripe dette krever dog at man har et perspektiv som strekker seg over litt lengre tidsrom enn Dagsrevyen.

Og jeg HAR snakket med afrikanere som sier at de helst hadde unnvært pengene. Rett og slett fordi at uten U-hjelp hadde det ikke vært så mye korrupsjon, så mange diktatorer og så mye krig og vold. Og ser du på dødstallene i Afrika og årsakene bak dødstallene, så tipper jeg at du får deg en liten overraskelse. Det er nemlig ikke naturkatastrofer som er årsaken til den lave gjennomsnittsalderen, naturkatastrofer som tørke o.l. er rimelig greie å forholde seg til - med mindre folk ikke kan forflytte seg av politiske årsaker som stengte grenser.

Forresten, hva mener du med dette?
"klager over at lekene til barna våre kan være farlige å bite på"
Er det liksom helt greit at norske barn også dør? Er det en slags solidaritet jeg ikke begriper? Jaja, da er det vel bare å ringe Brio før du reiser ned til Afrika for å starte avlats-barnehagen din, hører de har et parti leketøy dekorert med slitesterk bly-maling som du kan få for en billig penge. Finfin U-hjelp det, helt i tråd med hva vesten har "hjulpet" Afrika med tidligere.

Vesten er i ferd med å gjøre det samme med den afrikanske befolkningen som mennesket har gjort mot hunde-arten. Gjøre dem ute av stand til å ta vare på seg selv.

Helt til slutt: "Og selvom vi i europa en gang kom ut av et liknende helvete, så var det ikke så mange som sultet. "
*ROTFL!* Du er både totalt historieløs og ute av stand til å begripe hva poenget er!