View Single Post
Vet ikke med gruppesøksmål, du vinner neppe frem. Jeg skrev litt om dette med inndragning av førerkort pga. cannabis i 2021 da høyesterett konkluderte med at mange cannabisrøykere hadde blitt fratatt førerkortet uten god nok grunn. Den gang uttalte jusekspert seg om mulige erstatningskrav men jeg har ikke fått med meg at det noen gang skjedde, så antar at om det kom krav om erstatning at sakene ble avvist. Men det har skjedd at folk har fått igjen førerkortet etter å ha klaget til Sivilombudet.

Sånn loven og retningslinjene er i dag for cannabisbrukere er at bruk mer enn tre ganger per måned regnes som for mye ift. førerrett. Det spesifiseres ikke om det er tre ganger med 8 dagers mellomrom eller tre dager på rad og resten av måneden edru, så en litt rar grense hovedsakelig kun beviselig ved innrømmelse eller andre bevis. Men å kjøre i rus og bli tatt på fersken i det er noe annet. Du må nok forholde deg til prøvene som ble tatt og lovverket, men det er alltid din rett å sende klagesak til påtalemyndigheten eller Sivilombudet om du ønsker det.
Sist endret av celtseus; 13. juli 2023 kl. 11:02.