View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pi Vis innlegg
Dette er jeg enig i, samtidig som jeg ikke tror det er hverken fruktbart eller treffsikkert å idiotforklare trumpister, som EdIsAPortal var inne på. Manglende intelligens er stort sett ikke det som motiverer folk til å ta dumme valg, og den konsekvente ignoreringen av lavere middelklasse sine høyt reelle problemer er en del av bakgrunnen her.
Vis hele sitatet...
Om folka er naturlig nedrullet eller bare oppfører seg 100% konsekvent sånn... er egentlig ikke så interessant for meg, lenger. Dette er en gruppe folk som stort sett er innbitt på å "være brutalt ærlige" når det passer dem, men gråter krokodilletårer på størrelse med olympiske svømmebasseng hver gang noen peker ut at de idiotiske tingene de gjør er idiotiske. Det er riktignok mildt underholdende, men også aldri så lite kvalmende, og jeg tror man tjener lite på å jatte med dem. Enten har de bevisst valgt denne vinklingen som et påskudd til å avfeie kritikk de ville ignorert uansett, ellers har de svelget den rått sammen med 100 andre konspirasjonsteorier, og er komplett immune mot enhver form for fornuft. Fakta og elementær logikk viser seg å være dårlig egnet til å overbevise folk i utgangspunktet, så jeg anser det som håpløse tilfeller.

Uansett er jeg ganske enkelt lei av å være diplomatisk og forståelsesfull. Hvis det er lite produktivt... får det være det. Jeg sparer den virkelig mikroskopiske mengden tålmodighet jeg har igjen til andre ting.

Sitat av pi Vis innlegg
Når det gjelder forholdet til løgn og sannhet som har utviklet seg, der man nå så og si kan velge sine egne fakta, så er det et av områdene der jeg ser Trump som symptomet og ikke sykdommen. I jobbsammenheng er dette noe jeg har bekymret meg for i ihvertfall ti år, det har vært en helt tydelig utvikling som har kulminert i Trump-USA. Som sagt kan man håpe på at det med Trump blir så utilslørt at det åpner øynene til folk og skaper en motreaksjon. Er jeg for optimistisk?
Vis hele sitatet...
Jeg tror Trump er, for å dra metaforen litt i overkant langt, både sykdom og symptom samtidig. Jeg har ikke tvil om at han aktivt (og formodentlig helt med vilje) har gjort det amerikanske samfunnet verre på mange måter, også før valgkampen 2016. Birther-opplegget er ett eksempel på idiotien han assosieres med, og det kan godt ha vært hans springbrett inn i politisk "engasjement", der han senere har tatt akkurat samme bullshit-tendensen og skrudd den opp til 11.

I mellomtiden har han vært en regelrett trailblazer innen å legitimere rasisme og løgn (blant mange andre ting) innen politikken, og jeg ser dette som dårlig nytt for alle demokratier. Jeg ville sagt du er i overkant optimistisk... men så er det meg, da.