View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er forskjell på å være en person som alltid går med multiverktøy, hvor kniv er ett av redskapene og å vandre rundt med kniv fordi det er en kniv. Man bærer på det samme, men hensiktene med å dra det med seg, er vidt forskjellig.
Vis hele sitatet...
Dette synet er iallfall i tråd med lovteksten. Har du et 'aktverdig formål' for å gå med kniv på offentlig område, så er det lov. Problemet er selvsagt at hva som er aktverdig eller ikke er nokså subjektivt og åpner for maktmisbruk. Dessuten mener jeg fortsatt at det er bruken som er problemet, ikke gjenstanden.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hadde det vært mulig å få alle mennesker til å bli ikkevoldelige så hadde jeg vært enig i at det er meningsløs symbolpolitikk.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er svært problematisk å legge dette menneskesynet til grunn for lovgivningen. Er det rimelig at din og min frihet skal begrensens fordi det finnes voldelige rasshøld er ute? Er det rimelige å basere lovverket på at alle er potensielle mordere? Jeg er prinsippielt uenig i dette; tillit mellom borgerne og maktapparatet bør være normen, ikke unntaket.

Videre, en person som er villig til å drepe noen med kniv er også villig til å bryte loven forøvrig. Forbudet råker derfor ikke de egentlige problemelementene. Jeg skjønner at det for politiets del er nyttig å kunne arrestere folk som ikke har gjort noe galt ennå, men som de er ganske sikre på at kommer til å gjøre det i nær fremtid. Likvel, man kan ikke konstruere et samfunn rundt politiets behov. Et annet problem er at siden det er snakk om et eksplisitt forbud, så risikerer du formelle straffereaksjoner om du har med deg kniven. For meg er dette litt sirkulært: Straff skal man få hvis man har begått en forbrytelse, men i dette tilfellet er 'forbrytelsen' kun definert som sådan for å potensielt forhindre mer alvorlige forbrytelser. Det er tidvis ulovlig å gå med kniv offentlig, men det er ikke nødvendigvis galt. Hele problematikken kunne også vært løst ved at politiet kunne midlertidig konfiskere gjenstander fra folk de fikk dårlig magefølelse av, og så kunne du heller hente det de beslagla på politistasjonen dagen etterpå. Da ville det ikke vært ulovlig å gå med kniv, men politiet ville likevel kunne tre inn preventivt ved behov. Dersom du ble urettmessig behandla ville også konsekvensene blitt markant mindre. Sånn som lovteksten er per i dag bidrar den ikke til noe annet enn å skape antipati for lovverket og undergrave folks respekt for politiet. Det er ingen tjent med.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er dessverre ikke tilfelle, og jeg kan ikke tenke meg det trengs noe mer enn en setning eller to om hvorfor man har kniv, så gir de blaffen i det. Samtidig som det er helt greit at hvis du oppfører deg så politiet gidder å stoppe deg, og vandrer rundt med kniv uten å ha noen god forklaring for hvorfor, så er det greit at den blir konfiskert eller hva enn de gjør.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på politimannen du møter og hva de mener akkurat den dagen. Og som sagt - du risikerer strengere sanksjoner enn bare å miste kniven.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Vi må kort sagt skille mellom å gå med sag i skogen for å kanskje finne et juletre og å hoppe rundt i sentrum kl. 3 på natta med en sag uten å kunne forklare hvorfor.
Vis hele sitatet...
Vet du, en sag tror jeg ikke blir betrakta som 'særlig farlig redskap' med mindre det er en motorsag. Det skal i allfall godt gjøres å ta livet av noen med ei bågasag, og det hadde nok vært et spektakulært skue. Forøvrig står jeg altså fortsatt fjellfast ved min påstand at så lenge du ikke har begått noen forbrytelse, så er det din egen sak hva du har med deg. Å traske rundt med en sag i Oslo sentrum klokka tre om natta er uvanlig, men vi kan ikke forby ting bare fordi de er uvanlige.