View Single Post
Sitat av Nraw Vis innlegg
Ikke akkurat rasist per definisjon. Men skal ikke lyve, med utenlandsk bakgrunn er det vanskelig å få jobb, fleste etniske nordmenn nekter å sitte ved meg på bussen (mer plass for meg!) og noen ganger som for eksempel sent om kvelden, går kvinner fortere, bytter fortau eller ser redselsfylt på deg. Altså dette er en liten andel av dritten utlendingern får daglig og du trenger ikke være mer enn 14 år gammel for å kunne opplevd dette.

Dette er altså av hva jeg har opplevd etter å ha levd i Oslo i hele mitt liv.

Kan legge til at det er utrolig hvordan kontroll håndplukker den ene mørkhudete karen ut av 30 andre og holder øye med han fra da de går på bussen, på lik linje som vakter på kjøpesentre og folk som jobber i klesbutikker. Uten å skjule det til og med bare litt, blir man blikket og spurt om man trenger hjelp 5 ganger på 2 minutter eller sjekkes billetten din 2 til 3 ganger i samme busstur, selv om du skal av om noen stopp.

Er ikke rasisme akkurat, men en irriterende skepsis de fleste nordmenn har. Hadde du latt en utlending vært sammen med dattera di? Hyret en utlending framfor en nordmann selv om de hadde hatt like kvalifikasjoner?

Denne tråden kan egentlig nesten bare besvares av utlendinger som faktisk opplever det i daglig basis. Lite å si om du er født og oppvokst her og liker å gå på ski og spise brunost om det ikke syntes på hudfargen ved første blikk.
Vis hele sitatet...
Rundt her jeg bor jobber det folk fra hele verden, de har fått jobb.
Har du fått avslag begrunnet med etnisitet, eller er det bare noe du innbiller deg?

At de "fleste" etnisk norske nekter å sitte ved siden av deg på bussen, er fordomsfullt og rasistisk av deg og si.
Hva om jeg som etnisk norsk skulle si at de fleste somaliere er sånn og sånn, eller pakistanere? Hadde ikke du sett på meg som rasist?

At norske jenter er redd for å bli voldtatt gjør vel ikke deg til et rasismeoffer!!

At du har ertet på deg en kjøpesentervakt tror jeg på, at du får billetten din sjekket 2-3 ganger på samme busstur, nekter jeg å tro på.

Alt i alt så bekrefter vel innlegget ditt at du ikke har vært utsatt for rasisme av nordmenn, men at du selv er rasist mot nordmenn selv.