View Single Post
Hei! Først en prolog dere ikke trenger å lese hvis dere har dårlig tid/tålmod: En gang snakket jeg med en spansk jente som aldri hadde vært i Norge, og spurte hva slags bilde hun hadde av Norge og nordmenn. Blant tanker om laks og fjorder kom det forsiktig: "Og så forestiller jeg meg at det er litt rasistisk". Hun selv hadde ikke møtt noen nordmenn som var rasister, så jeg undret meg veldig om hvor denne idéen kom fra, og spekulerte i hvorvidt hun dro en irrasjonell strek mellom blonde vikinger og rasister eller noe. Jeg ble uansett både fornærmet og i forsvarsposisjon, for dette var ikke noe jeg ville folk skulle tenke om landet og folket mitt.

Men... så kom facebook og kommentartråder under nettaviser, og hver gang det var snakk om innvandrere, islam eller romfolk, la jeg merke til hvor stappa fullt kommentartrådene var med drøye utsagn. Er disse representative? Folk skriver så fiendtlig at man, fordi man gjerne vil tro det beste om folk, lurer på om de faktisk mener det, og om de faktisk hadde sagt det samme om de hadde sittet i samtale med en muslim eller en rom.

Og man kjenner igjen noen fellestrekk. - De har gått "Livets harde skole" (eller sågar "Livets knallharde skole" - følger de Kunnskapsløftet?). De er ofte voksne eller godt voksne menn, men også kvinner, og disse kvinnene har cheesy bakgrunnsbilder med kloooke sitater eller bilde av et dyr. De skriver "dem" i subjektsform. Noen av mennene har kone fra Thailand eller Brasil, og søte unger som kanskje selv blir utsatt for rasisme en dag. De liker å bruke begrepet "politisk korrekte" som skjellsord mot de som med akademiske vendinger motargumenterer.

Det er også en annen gruppe, om man deler inn grovt: De som ikke har gått Livets harde skole, men har universitetsgrader, briller og minner om han Charles Augustus Magnussen i Sherlock. Disse liker heller ikke "politisk korrekte", men bruker mer intelligente argumenter når de diskuterer, og de kan mye politikk og historie. De liker ikke feminister eller homofile, men mener kvinner og homofile skal ha like rettigheter som heterofile menn, og tar ofte opp muslimers behandling av disse gruppene.

Disse to gruppene, samt nutcasene som usjenert taler om hvit overlegenhet ("ekte" rasister), de ser jo ut til å være veldig mange! Eller trekkes de simpelthen mot nyhetssaker som handler om innvandring o.l. og skriver så neglene fliser seg, slik at det virker som om de er mange?

Noen som har tenkt på dette i tillegg til meg?