View Single Post
Sitat av fryatt Vis innlegg
Jeg har lest til øyet har blitt tørt. Finner ikke noe som er direkte feil. At PF er et rusmiddel er nok sikkert rett. Men det har ikke noe å si for meg. Som sagt 100-ganger før, jeg kjører ikke bil.
Vis hele sitatet...
Fint! Og du mener tydeligvis at siden du ikke kjører bil når du er rusa, så ville det å frata deg førerkortet være urimelig. Så hvorfor er det da rimelig å ta lappen fra folk som ikke er rusa bak rattet?

Nå, i tilfelle noen fortsatt skulle være i tvil om dette er noe annet enn et ruspolitisk virkemiddel: artikkel.

Politiet vil ikke at folk skal ruse seg. OK, jeg skjønner hvorfor de tenker slik. Men å ta førerkortet fra folk uten lov og dom for å understøtte politisk ideologi er ikke veien å gå! De har sikkert de beste intensjoner. De mener oppriktig at rusbruk i alle former er et samfunnsproblem som må bekjempes, men hensikten helliger ikke middelet. Det er ikke greit å bryte loven for å tvinge folk til å oppføre seg annerledes. Veien til helvete er som kjent brolagt med de beste intensjoner, og det samfunnet vi får hvis vi lar politiet ture frem slik kommer til å bli et dystopisk mareritt. Det er veldig sterke, historiske grunner til maktfordelingsprinsippet står sterkt i alle land vi liker å sammenligne oss med; selv gode mennesker kan gjøre feil og hvis all makt samles på for få hender, går ting i dass før du rekker å stave Montesquieu. Polititet skal ikke være lovgivende makt - det er Stortingets jobb. Men når de velger å tolke lovverket i utakt med lovgivers intensjon, så lager de i prinsippet nye lover på siden av de folkevalgte. Det er alvorlig. Men enda mer alvorlig er at de også opphøyer seg selv til å opptre som dømmende da de bevisst og systematisk velger å omgå rettsvesenet. De kan kalle det 'administrative vedtak' til de blir blå, men straff er straff. Særlig når de selv rett ut forteller at de bruker det som straff.

Som også nevnt tidligere gjør de noen steder lignende saker med våpeneiere de ikke liker. Nå, noen tar kanskje lett på at folk mister lappen eller rifla si. Men ser dere virkelig ikke hvor alvorlig dette er rent prinsippielt? Skal vi tillate politiet å opptre som en ministat inni staten som styrer seg selv og andre etter egne lover?