View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av T3095 Vis innlegg
Slashdot : "Eller om det er en bekvem måte for politiet å ilegge litt tilleggsstraff på", Vel når dødstallene går fra 24 i 2008 til 7 i 2014, så vil jeg påstå det er helt på sinn plass å være strengere mot dem som (mis)bruker rusmidler, om så være narkotika eller alkohol. Det fremgår ikke direkte fra saken om dette gjelder også dem som oftere tas for utbredt alkohol (mis)bruk.
Vis hele sitatet...
Første problem er at dette er ikkje ein formell straffereaksjon, som er problematisk. Grunnane for det har eg og andre nevnt ei neve ganger allereie i tråden. Viare så kan det utmerka godt vere andre grunnar til at dødstalla har gått ned, som at UP har markant auka fokus på rus, m.a. blåseprøve av alle som vert stoppa, uansett årsak. Viare lurer eg på kva tal (24 vs 8) du viser til. Det er ikkje totalt antall døde i trafikken i året.
Sitat av T3095 Vis innlegg
Vil uansett si at det virker som et bra virkemidle og sterkere håndheve paragraf 34, som da tilsier at, ja de som nyter rusmidler på lørdagskvelden(eller andre dager i uken) utgjør en større risiko i trafikken.
Vis hele sitatet...
Problemet er igjen at det er ei enkeltavgjerd, og ikkje ein straffereaksjon, og at handteringa er vilkårleg. Eg kan i praksis drikke 7 dager i uka utan å frykte førerkortet, ettersom eg kan kjøpe rusmiddelet lovleg og uovervaka på den lokale butikken, mens ein som kjøper hasj har mykje større sjans for å verte hekta for det, sjølv om han er rusa mykje mindre andel av tida.

Sitat av fryatt Vis innlegg
Utrolig tøft av deg å¨gjøre narr av meg, det virker som du er stolt av deg selv. Beklager at jeg ikke hadde lest alt. Men flott at du minner meg på det. Jeg kjører ikke bil på mange dager etter å ha tatt paralgin, som er et lovlig medikament. I reglene står det noe om at det ikke er lov å trakkasere andre på forumet. Jeg synes at å røyke hasj er mye farligere en alkohol når det gjelder bilkjøring. Det er min mening, og den må jeg ha lov til å ha, forøvrig har jeg ikke drukket alkohol på 11 år!! Arrogant og storkjeftet. Ja jeg har satt meg inn i det, men det tror vel ikke du noe på. For du er bedre å formulere deg, er det ikke sikkert at du har rett.
Vis hele sitatet...
Okay. Poenget er altså at politiet har inndratt førerkort basert på eit par tilfeller av hasjbruk i året. Det seier politiet sjølv. Dei seier og at dei legg lista lågt. Lova derimot diskriminerer ikkje mellom ulike rusmiddel, og politiet har ikkje prøvd å ta lappen til alle som drikk alkohol eit par gongar i året. Det er mao. forskjellsbehandling ift. det lova legg opp til.

For det andre så vil ikkje det at du røyker hasj tilsei at du er farleg sjåfør, eller køyrer i rusa tilstand - folk er i stand til å vurdere det på samme måte som du er i stand til å vurdere det.

At du meiner det er farlegare er di meining, det er imidlertid ikkje nødvendigvis sant.

Viare så er det ikkje formelt sett ein straffereaksjon, men eit administrativt vedtak, som gjer at du har færre rettar enn om det var ein formell straffereaksjon, i.e. forelegg e.l.

Det hadde du fått med deg om du las tråden, og det er grunnen til at eg var såpass sarkastisk - du tilfører nøyaktig ingenting, og du kjem med innvendinger som er gammalt nytt.