View Single Post
sertifisert idiot
267
Sitat av espen98 Vis innlegg
2. Trodde du mente at du klarte å dra 3kW RMS jeg, men da skjønner jeg, hvis 3kW var peak'en :P

*Så det er så enkelt som at en forsterker med mindre motstand kan levere mer effekt på 12V enn en med høy motstand på samme spenning? Det virker jo logisk med tanke på ohms lov etc. Hva med Ohm i høyttalerne da? Blir det samme der, at en høyttaler med lav motstand kan ha høyere effekt? Har også hørt noe om at forsterker burde ha lavere ohm enn høyttaler for å klare å styre høyttaler optimalt og her blir alt litt tullete igjen for min del, og jeg skjønner ikke så mye.
Vis hele sitatet...
Som skrevet i forrige post, så er det her det begynner å bli uklart for min del også, og for å få ett så riktig svar som mulig så ville jeg kanskje heller ha rettet det til gutta på Bilstereoforumet, men jeg skal prøve å forklare litt:
En forsterkers Peak watt er styrt av hvordan Ohm man kjører igjennom den, ergo er mindre Ohm = Mer watt. Dette gir som du sier mening ifht Ohms lov. I ett subwoofer element så vil man ha en viss impedanse(resistans=Ohm), og denne bestemmer hvor mye du laste forsterkeren.
F eks:
Forsterker leverer følgende watt ifht ohm:
4 Ohm = 1000w
2 Ohm = 1500w
1 Ohm = 2500w

Subwoofer A har en Impedans på 4 Ohm
Subwoofer B har en Impedans på 4 Ohm
Subwoofer C har en Impedans på 2 Ohm
Subwoofer D har en Impedans på 2 Ohm

Hvis du kobler Subwoofer A på forsterkeren vil du kunne yte 1000W (Peak) på denne Subwooferen.

Hvis du paralell kobler Subwoofer A og B på forsterkeren vil du halvere impedansen, noe som vil gi deg 1500W i 2 Ohm.

Hvis du kobler Subwoofer C på Forsterkeren vil du kunne yte 1500W, da Subben allerede har en impedans på 2 Ohm.

Hvis du paralell kobler Subwoofeer C og D på forsterkeren vil du halvere Impedansen, noe som vil gi deg 2500W i 1 Ohm.

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig? Husk at dette er hva som i praksis vil skje om du kobler på den ene eller den andre måten. Hvorfor det blir sånn må noen med mer innsikt/kunnskap/erfaring gi deg svar på

Ha en flott dag alle sammen!
#Cyberlink
Sist endret av cyberlink93; 9. februar 2015 kl. 10:50.