View Single Post
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
La de som er i risikogruppene skjerme seg fra oss andre, og slutt å kalle oss for egoister. Etter mitt syn er det ingen andre nødvendige tiltak. Vi skal alle dø en dag, la oss leve i nået.

Det her blir som at de skulle slutte å selge snop/chips på butikken, fordi noen personer spiser så mye at de til slutt får fedme og dør. Sånn det skal være?

Virker som det er noen som vil at det skal være sånn her, og at vi skal bli pressa til å ta ny vaksine hver 3 mnd resten av livet? Kasta brevet da jeg ble spurt om vaksine, hvis jeg skal ut og reise vil jeg heller betale noen for å gi meg influensa først, og få på et papir at jeg har hatt det innen siste 6 mnd.

Har rukket å oppleve disse tiltakene både i Norge, Nederland og Thailand. Var portforbud etter 22:00 for mennesker, ved mindre du har hund (i NL). Bikkjer må altså ha rett til å gå ut, men ikke mennesker? Ser dere hvor sykt dette er?

Er ikke først og fremst meg selv jeg synes synd på her, tenker på barna som aldri får normal oppvekst og skolegang. På turiststeder i f.eks Thailand dør folk av sult fordi det ikke er penger å tjene. Folk har ingen inntekt og ingen penger. Er ikke så farlig om noen dør, bare det ikke er influensa?

Edit: var faktisk fra 20-00 til 04:30 på det værste.

I Nederland fikk du 90 euro i bot, i Thailand tror jeg det var 400k baht og/eller 1 år i fengsel. Fantastisk!

Til slutt: kondolerer til alle som har mista noen, samme om det er kreft, influensa eller hva det skulle være.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner folk er lei tiltak, og det er litt irriterende at vår gode pandemihåndtering gjør at folk ikke ser verdien i god pandemihåndtering. Men egoismen som lyser av innlegget ditt gjør meg vondt, og sammenlikninga henger ikke på greip. Slutte å selge snop på butikken? Det er mer sammenliknbart med å forsvare fyllekjøring ved å si "hvis du ikke tåler risikoen så bli hjemme, det er min rett til å kjøre i fylla". At du blåser i egen risiko er en ting, men du utsetter andre for risiko på flere måter, og det er det større problemet.
1. Ikke alle kan ta vaksine, og er avhengige av at du og jeg som KAN, gjør det. Men det vil du ikke! Du synes tilsynelatende at din rett til å velge å late som at pandemien ikke eksisterer, uten å ta vaksine, er god nok grunn til å tvinge mennesker til å skjerme seg fra samfunnet på ubestemt tid?
2. Hvis du ikke er vaksinert øker risikoen for at du trenger helsehjelp. Ta en titt på hvordan tilstandene er i f.eks. Florida, USA akkurat nå. Intensivplasser er fylt opp av covid-pasienter, kapasiteten presses, noe som igjen går ut over vanlig drift. Disse pasientene hadde ikke trengt å ligge der, de kunne tatt vaksinen. Men de valgte annerledes. Og mange av dem angrer når de blir innlagt uten å kunne puste på egenhånd (sjokkerende, iknow!). Dette er en annen skadevirkning av pandemien.

Det er ingen som ønsker å presse oss til å ta vaksine hver 3. måned, men vaksinasjon blir nødvendig oftere jo flere som er uvaksinert. Hvis hele verdens befolkning hadde fått koronavaksiner i fjor sommer, så hadde pandemien vært long gone. Deltavarianten og Lambda-varianten av coronaviruset er resultat av mutasjoner i store uvaksinerte befolkninger. Det er sjarmerende at du snakker om å tenke på barna, når du selv argumenterer for å la pandemien gå sin gang.

Kondolansene dine er for øvrig helt fantastisk halvhjerta, måtte faktisk humre litt.