View Single Post
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Veldig interessant det der.
En kommando som legger til en ny bruker i Linux er ihvertfall:
useradd crisposjokolade -p passord

Men denne kommandoen vil ikke gi brukeren crisposjokolade administratorrettigheter...

Det gjør du ved å:
echo 'crisposjokolade ALL=(ALL) ALL' >> /etc/sudoers

Jeg har ikke testet noen av kommandoene selv, de har jeg tatt fra hodet, så om noen kommandoer er skrevet feil, eller det fins andre ting jeg ikke har tenkt på, beklager jeg.

Det er forøvrig heller ikke sikkert at det vil fungere med distroen på den ruteren.

Lykke til!

EDIT: En ting jeg ikke tenkte på;
Hvordan skal du klare å skrive inn nye ting i den fila? Den er vel skrivebeskyttet..
Vis hele sitatet...
Det er den ikke, jeg kunne i vertfall redigere en del av teksten inne den, copiere tekst frem og tilbake, men kannskje det som er mest skummelt er viss routeren ikke booter opp fordi den ikke klarer og fullføre kommandoene, men da er det kannskje bare å resette routern...?

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Veldig interessant det der.
En kommando som legger til en ny bruker i Linux er ihvertfall:
useradd crisposjokolade -p passord

Men denne kommandoen vil ikke gi brukeren crisposjokolade administratorrettigheter...

Det gjør du ved å:
echo 'crisposjokolade ALL=(ALL) ALL' >> /etc/sudoers

Jeg har ikke testet noen av kommandoene selv, de har jeg tatt fra hodet, så om noen kommandoer er skrevet feil, eller det fins andre ting jeg ikke har tenkt på, beklager jeg.

Det er forøvrig heller ikke sikkert at det vil fungere med distroen på den ruteren.

Lykke til!

EDIT: En ting jeg ikke tenkte på;
Hvordan skal du klare å skrive inn nye ting i den fila? Den er vel skrivebeskyttet..
Vis hele sitatet...
vet ikke om dette kan si deg noe mer om commanden vil funke på dette, noe jeg fikk utaf nmap når jeg scannet routeren...

HTML-kode

Device type: general purpose
Running: Linux 2.6.X
OS CPE: cpe:/o:linux:linux_kernel:2.6
OS details: Linux 2.6.9-22.0.1.EL (CentOS 4.4)
Network Distance: 1 hop
Sist endret av flyznoz; 17. februar 2014 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.