View Single Post
Sitat av 8fit Vis innlegg
Studier viser at ca 50 % har effekt av SSRI. Sammenligner man SSRI og placebo, så er SSRI kun litt bedre (effektstørrelse under 0.2, jf. Cohen). Ser vi dette opp mot hvor mye SSRI som skrives ut og hvor stor økning det har vært av SSRI de siste 10 årene, er det rimelig paradoksalt.
Vis hele sitatet...
Nå var det du som først og fremst nevnte SSRI, det finnes andre medikamenter som en behandler depresjoner og angst for, deriblant antiepeleptika og antipsykotika. Det hadde jo også vært greit om du hadde inkludert en lenke til studiet du referer til, det skal ikke være nødvendig for meg å prøve å gjette meg frem til hvilke kilder du snakker om.

Sitat av 8fit Vis innlegg
Det finnes ikke store studier over lengre tid på psykedelika.
Vis hele sitatet...
Nei, det var akkurat det jeg prøvde å formidle. Om det på en eller annen måte gikk over hode på deg vet jeg ikke, men det kan jo nesten se sånn ut.

Sitat av 8fit Vis innlegg
De viser at 70 % av de som IKKE har effekt av SSRI har effekt av psilocybin (!). I en ganske fersk studie som sammenlignet escitalopram med psilocybin visste at sistnevnte var vesentlig bedre. På grunn av de få pasientene som deltok var ikke funnene statistisk signifikant, men når psilocybin scorer vesentlig bedre på _alle_ parametre, så er det begrenset hvor usikre funnene kan være. Det er likevel nødvendig med mer forskning.
Vis hele sitatet...
Det burde være en smal sak for deg å presentere noen kilder til informasjonen du prøver å formidle her. Jeg vil jo mer enn gjerne forstå hva det er du prøver å presentere, men du gjør det på en så svak måte at det blir som sagt vanskelig å ta seriøst.

Sitat av 8fit Vis innlegg
Det er ikke snakk om store rusdoser. Det er snakk om terapeutisk dosering hvor vi enda ikke helt vet hva som er optimal dose.
Vis hele sitatet...
Vi vet enda ikke hva som er optimal dose når det kommer til terapeutisk dosering, men du mener likevel at en er kommet langt nok i studiene til å kunne si at det er forsvarlig å anbefale psykadelika i behandling mot depresjoner?

Sitat av 8fit Vis innlegg
Jeg ønsker en nyansert debatt. Da er det greit å ikke påstå f.eks. at "for mange(l...)". Det skrives ut alt for mye SSRI og det fremstår som at det tas lite høyde for bivirkninger. Det har også vært en utbredt praksis om å sette pasienter på SSRI i årevis, når det riktignok skal være en kortidsbehandling.
Vis hele sitatet...
Det virker som du feiltolker en veldig generell uttalelse fra min side. Poenget mitt er at det finnes ikke nok dokumentasjon som tilsier at det skal være forsvarlig å skrive ut psykadelika til pasienter med en gitt lidelse. Det kan funke for mange, og det kan gå galt for mange også. Det er ikke noe vi vet, fordi som du og jeg allerede har nevnt selv; så finnes det ingen studier som viser langtidseffektene ved bruk av psykadelika.

Du har selektivt valgt å nevne escitalopram og generelt SSRI, men i innlegget mitt så snakker jeg ganske åpenbart om at de medisinene som blir skrevet ut i dag for blant annet angst og depresjoner har dokumentert effekt i stor grad. Jeg sier ingenting om SSRI-er, det er det du som gjør. Men siden du nevner det så skal medisinene gis i 6 måneder inntil 1 år for en enkeltstående episode men kan også gis i langtidsbehandling. Det kan du lese om i legemiddelhåndboka.

Når en skriver ut medisiner så gjøres det en faglig vurdering på om bivirkningene vil være verdt potensiale for å kunne behandle det en skulle blitt behandlet for. For eksempel; hvis du lever med en tung depresjon over tid så er det for mange ikke noe problem å risikere vektøkning hvis man veier det opp mot risikoen for å gå med en ubehandlet depresjon.

De fleste bivirkningene av SSRI-er er forbundet med oppstart eller doseøkning, og de aller fleste bivirkningene er forbigående og ikke-alvorlige. Alle medisiner har bivirkninger, og det gjelder også psykadelika.

En vet at både angst og depresjoner forekommer ved bruk av psykadelika, uavhengig av hvilke av stoffene det er snakk om. Da er det ikke bare doseavhengig, men det er også snakk om genetisk disposisjon og til og med miljøet rundt deg kan påvirke opplevelsene en får. Da er det jo gjerne snakk om doser ment for å ruse seg, men jeg vil ikke si at det er trygt å behandle folk med psykadelika når en ikke engang vet hva som ville vært optimale doser brukt i terapeutisk sammenheng.

Det finnes ikke store studier over lengre tid på psykedelika. De kliniske studiene som finnes er primært på behandlingsresistente pasienter med depresjon.

De viser at 70 % av de som IKKE har effekt av SSRI har effekt av psilocybin (!).
Vis hele sitatet...
Igjen presenterer du en statistikk uten noen form for referanse. Du kan ganske enkelt ikke presentere statistikk som fakta når du velger og ikke legge ved kilder. Hvis du ønsker at det skal taes i betraktning så blir du nødt til å gi oss muligheten til å kunne lese de her studiene selv slik som vi ville tolket dem. Når du velger og ikke gjøre det, så fremstiller du deg selv som ganske bastant.