View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og hva er egentlig problemet med å feste båndet til hunden til speilene, hengerfestet, lyktestolper eller lignende istedenfor å la den være i bilen?
Vis hele sitatet...
Ofte er det vanskelig å finne steder å binde fast hunder hvor de ikke plager andre. De fleste lyktestolper er dessverre der hvor folk går. Selv om bikkja bare er happy og vil ha oppmerksomhet er det nok av mennesker som ikke liker det.

.. og man kan virkelig ikke binde hunder fast ute på parkeringsplassen hvor bilene kjører. Når jeg passa bikkja til foreldra mine hadde jeg alltid bikkja i bilen når jeg handla. Det var minst dårlige alternativet.. selv om den overhodet ikke var happy, men tomt hus klarte den virkelig ikke (var alltid noen hjemme fra vi fikk den, så den var overhodet ikke vant til det).
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Tja, du sa blandt annet dette i ditt første innlegg:
"En god grunn kan være en hun som er innespærret i 25 grader uten at vindu er åpent og har tilgang på vann. Hærverk er det når det er 20 grader eller mindre ute, hunden er i fin form og har full tilgang på vann. "

Dette har vi kommet frem til er feil. Biler kan nå ekstremt høye temperaturer i under 20 grader og overskyet vær, og da hjelper det ikke hvis bikkja har en ynkelig vannskål eller et par åpne vindussprekker. Det hjelper med åpne vinduer ja, men da bør de være såpass åpne at bikkja kan hoppe ut av bilen hvis det blir for varmt for den.
Vis hele sitatet...
Nei, det er overhodet ikke feil. Hvis man venter for lenge blir det for varmt. Hvis man ikke venter for lenge blir det ikke for varmt.

Temperaturen er en funksjon av ventilasjon, solstek og tid. Du kan ikke komme forenklinger som tar bort en variabel.. så det enkelte tilfellet må vurderes utifra om det ble for vamt eller ikke, ikke om noen har brutt noen av forenklingene du har funnet på.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Hvordan mener du man skal vurdere om en fremmed bikkje innesperret i en bil om sommeren har det vondt eller ikke btw? Hunder oppfører seg jo ofte ganske forskjellig fra hverandre. Ikke alle reagerer likt på smerte: enkelte vil prøve å klore seg ut gjennom vinduene, mens andre vil ta det som en "mann" og ikke tiltrekke oppmerksomhet what so ever. For et utrent øye vil dessverre disse hundene se ut som at de har det bra...
Vis hele sitatet...
Har du vært borte i tilfeller hvor du ikke har klart å vurdere det? Jeg har ærlig talt ikke. Det har vært rimelig enten eller.

Uansett er det åpenbart en helhetsvurdering.. men hvor sterkt solsteika har varma opp bilen finner man fort ut ved å bare kjenne på den. Om den har samme temperatur som lufta ute er det er etter all sannsynlighet ikke spesielt varmere inne i bilen enn utafor.. og man ser om bikkja har energi eller ikke. Reagerer den på oppmerksomhet?
Sist endret av DumDiDum; 2. juni 2013 kl. 13:57.