View Single Post
burde vært möderatör
489
Sitat av Spelly Vis innlegg
Merkelig at du kan trekke en konklusjon at jeg er uviten, basert på det jeg har sagt. Hva har jeg sagt som er feil? Er det at du kan ha hunden i bilen en liten periode (f.eks handletur) når det er 15 grader ute?

Når det gjelder åpne vinduer: selvfølgelig hjelper åpne vinduer, det er ikke uten grunn at det står på dyrebeskyttelsen sine sider at vinduet alltid skal være åpent dersom du forlater hund i bil. Dersom det er litt vind/trekk utenfor, bidrar det til sirkulasjon av luft i bilen. Dette bidrar til å redusere temperaturen.
Vis hele sitatet...
Tja, du sa blandt annet dette i ditt første innlegg:
"En god grunn kan være en hun som er innespærret i 25 grader uten at vindu er åpent og har tilgang på vann. Hærverk er det når det er 20 grader eller mindre ute, hunden er i fin form og har full tilgang på vann. "

Dette har vi kommet frem til er feil. Biler kan nå ekstremt høye temperaturer i under 20 grader og overskyet vær, og da hjelper det ikke hvis bikkja har en ynkelig vannskål eller et par åpne vindussprekker. Det hjelper med åpne vinduer ja, men da bør de være såpass åpne at bikkja kan hoppe ut av bilen hvis det blir for varmt for den.

Du antydet også i første innlegg at å etterlate bikkjer i biler når det er 15 grader ute er fullstendig trygt, ettersom du ville voldtatt noen hvis de forsøkte å redde dyret ditt en slik mild sommerdag. Du nevnte ingenting om hvor lenge du ville etterlatt dyret i slike temperaturer i dette innlegget. Som du sa senere; 10-15 minutter i slike temperaturer går fint. Men ikke lenger!

Husk at hunder ikke tåler intens varme like godt som oss mennesker. Ville du lagt igjen et spedbarn i bilen din om sommeren? Nei? Da bør du isåfall ikke gjøre det med hunder din heller. Det er viktig å huske på at de er fullstendig hjelpesløse hvis det for eksempel blir varmere mens man er borte eller handlingen din tar lenger tid enn forventet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Dyremishandling er hvis det blir så varmt at dyret har det vondt, og THAT'S IT. Spørsmålet da er om det var så varmt at dyret hadde det vondt.. ikke om det er sol, om den har vann eller hvordan vinduet ser ut. Har bikkja det vondt? Hvis ja; det er dyremishandling og jævlene bør annmeldes.

Den bikkja som det er bilde av der ser litt molefonken ut, noe alle bikkjer som blir forlatt av flokken midlertidig blir. Det uttrykket der har jeg sett på nok av bikkjer som står i skyggen utenfor butikker også. Bikkjer som faktisk blir overoppheta blir daffe, ødelagte, legger seg ned og piper.

Du har forøvrig rett i at hvis man skal lå bilen stå mer enn 10-15 minutter i sola må man ha vinduene skikkelig åpne, med gjennomlufting. Vindusprekker monner ikke, men det er komplett likegyldig så lenge den bikkja faktisk ikke har det vondt.. og bilen ikke har blitt for varm.

Som Spelley sier, jeg hadde også blitt rimelig irritert hvis fremmede på gata hadde begynt å forsøk å belære meg med tåpeligheter av typen i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Dyremishandling er hvis noen mishandler dyr, og THAT'S IT! : >

Selvfølgelig er det temperaturen i bilen som avgjør om det er snakk om dyreplageri eller ikke, men det er jo været, solen og bilens ventilasjon som avgjør hvor varm bilen blir. Hva var det du prøvde å si med dette?

Mtp. at en bil i løpet av 2 timer med stort sett skygge og 14-20 grader om formiddagen kan nå over 45 grader på innsiden, så har nok de fleste dyr innesperret i biler over lengre tid vondt, lol. Du har rett i at bikkja trådstartert fant ikke var døende, men man kan ikke vente på at bikkja legge seg ned og piper på gulvet før man griper inn heller. Da er det allerede gått for langt! Man bør selvfølgelig forsøke å kontakte eieren før man knuser noens rute da, for all del. Jeg støtter ikke idéen om at man bør knuse ruter med en gang man ser en bikkje furte i en bil x)

Hvordan mener du man skal vurdere om en fremmed bikkje innesperret i en bil om sommeren har det vondt eller ikke btw? Hunder oppfører seg jo ofte ganske forskjellig fra hverandre. Ikke alle reagerer likt på smerte: enkelte vil prøve å klore seg ut gjennom vinduene, mens andre vil ta det som en "mann" og ikke tiltrekke oppmerksomhet what so ever. For et utrent øye vil dessverre disse hundene se ut som at de har det bra...