Tråd: DMT-entiteter
View Single Post
"Men at disse skapningene kan være fra ens egen underbevissthet er absolutt en interessant teori. Jeg tenker også at dette kan være en god forklaring, men et stort problemet jeg har med den teorien er at folk ser enkelte av de samme skapningene bemerkelsesverdig ofte. Hvordan kan de beskrive akkurat de samme skapningene med bestemte intensjoner og væremåter uten å ha noe med hverandre å gjøre?

Dette har jeg tenkt mye på og, så setter pris på forklaringer på den".

Jeg har selv aldri prøvd DMT, så jeg er muligens inhabil når det gjelder å uttale meg om dette emnet. Jeg har derimot tatt større doser med Psilocybinholdig sopp og opplevd ting som kan minne om de opplevelsene man kan få på DMT. Under disse opplevelsene har jeg ikke direkte kommet i kontakt med entiteter slik man ofte gjør under påvirkning av DMT, men jeg har allikevel følt en tilstedeværelse av entiteter jeg har opplevd som separate fra min egen kropp. I ettertid har jeg kommer frem til samme konklusjon som gotta_love_dmt, nemlig at disse entitetene er aspekter av min egen underbevissthet som jeg i vanlige bevissthetstilstander ikke nødvendigvis har så god kontakt med. Den egoløse tilstanden som psykedelika induserer kan lettere gjøre deg bevisst på aspekter av din egen psyke, og under påvirkning av DMT kan disse aspektene fysisk manifestere seg i det drømmelandskapet man ser fremfor seg.

I tillegg vil jeg trekke inn Carl Gustav Jung og hans pseudovitenskapelige teorier om det kollektivt ubevisste og arketypene som en annen mulig forklaring på hvorfor mennesker under påvirkning av DMT gjerne møter på de samme eller tilsvarende entiteter. Det har seg jo nemlig slik at vi i populærkulturen blir presentert for en rekke stereotypier av blant annet helter, kvinner, vismenn og andre karakterer eller arketyper om du vil. Alle inntrykkene av det vi konsumerer av kultur lagres så underbevisst, og kommer muligens ikke til syne igjen før man er i en slik ego løs tilstand (med mindre man har veldig god kontakt med sin egen underbevissthet, eller er veldig dreven på meditasjon). Man kan også se på disse arketypene som noe imprintet I våre gener on du vil. I løpet av historien har menneskeheten nemlig vektlagt en rekke egenskaper vi anser som fordelaktige eller dårlige, og som vi derfor jobber for å oppnå, eller tvert imot jobber imot. Jeg vil hevde at man under påvirkning av DMT ser essensen av hva det betyr å være menneske, og dette har implikasjoner i form av at alt man opplever i denne tilstanden oppleves som destillert menneskelighet. Av nettopp denne grunn opplever de fleste mennesker som inntar DMT å møte på entiteter som tilsvarer hverandre.