View Single Post
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
558
Har du lett for å adoptere velformulerte meninger uten egentlig å reflektere veldig mye over innholdet selv?

Ja. Veldig ofte lar jeg en post påvirke meg i en retning, mens den neste posten endrer meningene mine totalt. Jeg vil si at forumbruk har hjulpet meg å utvikle en kritisk sans, noe som kan komme veldig godt med i hverdagen også. Jeg ser på denne lettpåvirkeligheten som en uvane, og konsentrerer meg mye for å la mine egne meninger være mine egne, og andres meninger være deres.

Foretar du noen form for research før du handler ut i fra informasjon og meninger som du finner her?

Ja, nesten alltid. Hvis det er ting det finnes fasitsvar på vil jeg gjøre grundig research for å komme så nær fasit som mulig, og handle utifra dette. Hvis det derimot er snakk om personlige tips og triks vil jeg se på det som nettopp dette. Et eksempel kan være at noen skriver at hasjrusen blir mye bedre av å gå en tur. Dette er ikke en universal sannhet, så jeg vil teste det i praksis for å finne ut hva som passer meg. Hvis noen kommer med en helt konkret opplysning, som for eksempel at LSD funker som blåsyre med 10000% effektivitet vil jeg sjekke det nærmere. Selfølgelig bare eksempler, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt.

Og føler du at du er tilstrekkelig kritisk og åpen i forhold til det som for deg oppfattes som nye perspektiver på bruk av rusmidler?

Ja, det vil jeg si. Når det gjelder dette punktet tror jeg det har ganske mye med personlige erfaringer å gjøre. Hva jeg ser på som åpensinnethet kan være veldig trangsynt for noen andre, og motsatt. Jeg selv føler at jeg er veldig åpen for nye synspunkter, men det hender folk forteller meg at jeg ikke klarer å se ting i perspektiv, så _helt_ åpensinnet kan jeg vel ikke være.


Jeg er veldig glad for at nFFs rusmiddelforum finnes og at det er så mange opplyste mennesker som deler erfaringer og opplysninger her.
Uten dette forumet er det vanskelig å si hvor jeg ville vært i rusmiddelverdenen - kanskje jeg aldri hadde prøvd hasj, fordi jeg fortsatt trodde det var noe bare småkriminelle ungdommer drev med? Takket være rusmiddelforumet (og etter hvert erowid og diverse andre internettsider) har jeg skapt mitt eget, positive syn på cannabis. Kanskje jeg ville prøvd en stripe amfetamin i dårlige venners lag og etter hvert utviklet en avhengighet fordi de egenhendig klarte å overbevise meg om at det var helt ufarlig? Takket være de ovennevnte har jeg skapt mitt eget, kritiske syn på amfetamin.
Sist endret av Mr. Meow; 3. mars 2009 kl. 23:37.