View Single Post
Sitat av Psykstud Vis innlegg
Jeg råder ikke ts til ikke å oppsøke fastlege, det er sjeldent en dårlig ide, men veien videre ikke nødvendigvis starte hos fastlege. Fra det tidspunktet fastlegen sender henvisning til spesialisthelsetjenesten kan ventetiden være lang før ev behandlingsoppstart ved f.eks DPS. Rask psykisk helsehjelp (el. andre lavterskeltilbud i kommunen) er gratis og du får time i løpet av 1-2 uker, uten henvisning fra fastlege. Her jobber psykologer med henvisningsrett som kan henvise videre i speshelsetjeneste el til privatpraktiserende med avtale. Men samarbeid med fastlege er lurt!
Vis hele sitatet...

Bra da tolket jeg feil. Flott.

Er dette noe helt nytt dette med rask psykisk helsehjelp? Nytt som har det kommet nå helt i det siste, kanskje dette året? Det har ikke vært slik før såvidt jeg vet. Har det kommet en ny reform, er det regelendringer eller hva har gjort at den endelig er tatt tak i den lange ventetiden innen psykisk helse?

Håper lavterskeltilbud og akutthjelp blir innlemmet i alle landets kommuner. For slik det har vært så har nok psykiatrien dessverre blitt en salderingspost enkelte steder. Med tildels få plasser og lange ventetider. At det skjer endringer lokalt i kommunene er veldig bra.