View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjeld er kjipt og det kan være drit belastende med dårlig økonomi men sånn er voksenlivet og voksenlivet innebærer også å ikke skyve skylden på andre. Førti lapper er lite forhold til mange hundre tusen og Nav har folk ala Luksusfellen som hjelper deg å gå gjennom all gjeld og sette opp en nedbetalingsplan, de hjelper deg å ringe osv. Men de betaler ikke gjelda di.
Det er ingens feil at penga dine går til rus og det burde være en stor motivasjon til å stoppe helt også, at du trenger de penga på andre ting eller fucker du bare mer opp for hele framtida di.

Ser du skriver at du er samboer med en rusmisbruker og må være ærlig her å si at jeg har aldri sett det fungere at et kjærestepar blir nyktre og får ordnen på livet sammen når de er vant med å ruse seg sammen. Kjenner til ett par som klarte det en lengre periode når begge bodde på institusjon men de sprakk så fort de hadde vært noen uker hjemme igjen. Hver gang den ene bestemte seg for å slutte igjen varte det max en måned før de satt sammen å rusa seg igjen. Det beste du kan gjøre er å slå opp og flytte langt vekk fra alle du kjenner som bruker rus, å skifte omgangskrets og miljø er helt vesentlig for å klare det og det kommer ditt fremtidige jeg til å takke deg for! Om du får lov av bestemora di å bo der bare snakker du med Lar om det så blir du fulgt opp av en annen Lar , det ekke no problem sånn sett jeg bytta kommune selv og gikk fint forhold til Lar.

Ellers så er hobby viktig da som du veit, meld deg som frivillig på noe så du føler deg nyttig og bra som menneske. Røde kors kurs, mental helse chat, besøksvenn, spør blomster butikk om du kan få vanne blomstene gratis, tømme søpla, hjelpe bestemora di , what ever men noe nyttig for det inspirerer deg til å finne mer ved livet enn rus og hjelper både på selvfølelsen og livsgnisten.

Men en ting, ikke flytt til bestemora di om du innerst inne veit at du kommer til å fortsette å ruse deg litt eller sprekke. Det er det værste for noen som er glad i noen å se dem rusa foran øyna sine. Kun andre misbrukere klarer det og drar man hverandre ned i et misbruk så er man heller ikke så glad i hverandre at man burde være et par, da er man bare glad i at man har en som er like glad i ruslivet som en selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har sikkert ikke forklart hvorfor jeg lett ''skylder'' på nav og kommunen selv om jeg ikke gjør det, det bare har seg sånn at jeg har vært svært uheldig og blitt behandlet veldig dårlig.. det er jo bare sånn som skjer.. jeg er fullt klar over at det ikke er lurt å fortsette forholdet med min samboer med mindre hun hører på mitt ultimatum, jeg har fortalt henne at hun kan bo hos meg i min nye kommunale leilighet når den tid kommer visst hun har søkt seg inn i LAR og har klart seg uten rus i en måned eller to. Jeg har ikke noe ønske om å flytte til et annet fylke grunnet det hjelpeapparatet jeg har her jeg bor nå. Jeg har aldri vært overstadig beruset foran bestemor såpass respekt har jeg for henne, ikke lyver jeg eller stjeler heller.