View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Med tidligere psykose er det ikke tilrådelig.

Du kan ha en arvelig sårbarhet som kan bli uttrykt fullt ut og føre til at du blir helt ufør og ute av stand til å leve normalt.

Potensielt alt kan bli tatt fra deg; lappen, roen, evnen til å jobbe, selvstendigheten, alt som et mensch trenger og behøver.

Knapt 1/3 med paranoid schizofreni kommer noen gang tilbake til lønnet arbeid, og de stiller sist i svært mange køer.

Har du arvelig sårbarhet i familien, og har fått konstatert psykose i helsevesenet, så gambler du
potensielt bort alt som et kult og normalt her i livet

Hva i alle dager syns du selv kan begrunne et slikt eksperiment eller gjøre en sånn "byttehandel" verdt det?

"Sjekke om det hjelper meg psykisk"
Vis hele sitatet...
Jeg er grunnleggende enig i dette og glad for at TS skriver at han/hun ikke vil ta LSD allikevel (antagelig er ikke nøtter noe bedre, hva nå enn det er).

Men jeg lurer på om psykosen som beskrives av TS nødvendigvis sier noe om økt sjanse for å utvikle en psykoselidelse.

Hvor mange av oss ville utløst en psykose av å være våken 2 døgn uten mat på 3g amfetamin?

Søvnmangel alene øker sjansen for å oppleve psykoselignende symptomer, som hallusinasjoner og paranoia

(om man lider av søvnmangel er det ikke uvanlig å få utskrevet seroquel, som er antipsykotisk, det virker altså som det er en kobling mellom søvn og psykose (drømmer?))

Hva sier dette om sannsynligheten for å oppleve en senere psykose?
Dersom du har hatt én psykotisk episode kan din sannsynlighet for å utvikle en psykoselidelse anslås avhengig av andre faktorer som:
- Hvor lenge psykosen varte
- Sakte utvikling av psykosesymptomer (insidious mode of onset) gjør deg mer disponert
- Negative psykosesymptomer (ikke verre, men reduserende - redusert motivasjon, redusert emosjonell intensitet, motsetning til positive - additive, symtpomer - høre stemmer, se ting som ikke er der)
- Hva slags tilpasningsevne du har fra før av (desto bedre premorbid tilpasningsevne du har; desto bedre du knytter bånd til andre og "lykkes" i det du gjør, desto bedre)
-Suisidal historikk
- Comorbid substance use disorders, altså vedvarende bruk av rusmidler til tross for betraktelige negative konsekvenser. Min favoritt.

Mannlig kjønn, fattigdom, dårlig familiesituasjon, osv kan også være relevant.

Jeg synes fortsatt TS burde holde seg unna LSD (og nøtter) men hvordan psykose utvikler seg er både interessant, og ikke svart-hvitt. Rådet er dog: ikke ta.
Sist endret av Bær; 10. oktober 2020 kl. 01:54.