View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Det du må gjøre om du virkelig vil slutte med melk er å virkelig innstille hjernen din på at du ikke trenger det, og du ikke har behov for det. Finn andre substanser om nødvendig. Gå inn i deg selv å prøv å se etter mønster til når du får disse cravingene. Er du understimulert på andre områder? Hva er det med melkeproduktene som gjør de så gode, og hvilken effekt får du av det?

Jeg har selv (litt sånn ufrivillig) klart å bli melkeintollerant etter ett tiårs tid med nesten vegansk forhold til melkeprodukter.
Sjokolade spiser jeg sjeldent, yoghurt har jeg alltid vært glad i, også ost, men melk i seg selv har jeg byttet med andre alternativer som mandelmelk, rismelk og soyamelk. Jeg ble bevist på at jeg spiste litt for mye ost, og fikk alltid vondt i magen når jeg hadde spist pizza, lasagne eller noe som er overvelmet av ost. Bestemte meg da for å kutte ned på osteinntaket mitt og gikk over til veganske alternativer. Det er noen gode ferdigprodukter der ute, men det er også fint mulig å lage selv. Pga av alle nedkuttingene i mitt kosthold har jeg nok bidratt til at jeg nå har blitt komplett melkeintollerant, laktosefrie produkter fungerer heller ikke.

Tro meg, når du utvikler melkeintolleranse blir det fysisk umulig for deg å skulle spise melkeprodukter. Kroppen din klarer rett og slett ikke å prosessere det. Om du ønsker å gå complete avholds, bare slutt helt med melkeprodukter, eller gradevis slutt med det og erstatt produktene med veganske alternativer. Jeg er på en måte glad for at jeg ikke tåler melk lengre, ettersom det var en stor "synd" i mitt kosthold.