View Single Post
Undersått
151
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Et moment som ingen har nevnt så langt er at det er veldig velkjent at politiet er langt mer interessert i narkotika enn kniver når de foretar disse kontrollene.
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke hjemler som er mer rettet mot narkotika? Litt rart at politiet bruker våpen-hjemler hvis det er narkotika de ser etter. Kan det være confirmation bias?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De har hjemmel til å lete etter kniver, men etter norsk rettstradisjon er det slik at hvis de finner de noe annet ulovlig ved en tilfeldighet så kan de ta deg for det også.
Vis hele sitatet...
Det hadde kanskje vært litt dumt å la han som har en pistol i sekken gå videre, fordi det ikke var det de så etter.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Burde man ikke i det minste kreve at politiet er ærlige med hensiktene sine? Og at dersom kniver virkelig var et så stort problem, så ble det foretatt tiltak for å forhindre slik formålsglidning? Eller at man fremla noen rapporter for hvor mye man hadde oppnådd og hva man forventet, hvordan voldsbildet i byen artet seg over tid?
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen i Aftenposten hentyder jo at vold er et økende problem i Oslo, og spesielt blant unge, kan det være noe av årsaken til at de gjør begrensede kontroller? https://www.aftenposten.no/osloby/i/...o-utvikler-seg

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Som påpekt over er samfunnet trygt nok til at vi kan leve med en og annen skarp gjenstand. Vold er ikke vårt mest prekære problem. Repressive tiltak kommer derimot til å bli vår bane.
Vis hele sitatet...
Ref linken jeg ga over så vil jeg anslå at vold er et økende problem blandt unge. Skarpe gjenstander kan vi helt klart leve med, problemet er menneskene som måtte ha disse gjenstandene, og hva de har til hensikt. Hva med når, gud forby, en av dine nærmeste blir skadd eller drept av en ransmann med kniv? Er det fortsatt viktigere å stå på krava?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De av dere som støtter dette tar helt enkelt feil.
Vis hele sitatet...
Ok, ingen poeng å diskutere dette mer da?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dere skjønner ikke viktigheten av frihet, dere forstår ikke at de konsekvensene friheten har er uunngåelige, men likevel en pris vi må betale. Og dere ser virkelig ikke hvordan formålsglidning og maktmisbruk sakte men sikkert undergraver samfunnet - til tross for at politifolk og politikere hevder at alt er på stell.
Vis hele sitatet...
Greit nok at det å bli sjekket av purken for kniv er brudd på frihet i et par minutter, det kan endog oppleves krenkende. Men hvor fri og trygg føler du deg når du selv er i situasjonen der du blir ranet? Kanskje blir du påført mer enn bare krenkelse, sannsynligvis økonomisk tap, og kanskje også fysiske/psykiske skader. Jeg har aldri opplevd å bli kontrollert av politiet, og heller aldri opplevd å bli ranet. Men jeg vet helt klart hva jeg ville foretrekke.

Hvorfor er det så viktig å beskytte de som går med kniv på gata? Hva har dere egentlig i sekken som er så krenkende at andre får vite om?