View Single Post
Uten å bli fullstendig konspiratorisk så vil jeg likevel si at det er noe underlig over at bankene er de som presser mest på for det kontantløse samfunn. Hva skjer den dagen kontanter forsvinner? Hva blir gebyrene på kortbruk da? DNB har vel akkurat vært ute å økt gebyrer for enkelte, sry kun lest overskriftene da jeg ikke bruker DNB. Men at bankene bevist jakter nye kilder for å ta inn gebyrer er helt klart. Den gode gamle papirfakturaen var vel oppe i hele 75 kroner i gebyr mens en ennå kunne betale slike kontant i banken. Nå tar jo mange banker ikke lengre imot kontanter på den måten. Og kommer du med kontantinnskudd så ser de på deg opp og ned som om du skulle være en raner eller gangster av rang.

Selv tar jeg alltid ut kontanter ved ukas start. Og bruker kontanter så langt det lar seg gjøre. Eneste grunnen til at jeg velger å fortsatt bruke kontanter er som en motvekt til at alt skal være sporbart og om flere gjorde det samme ville kanskje dette maset om kontantløst samfunn gå over.

Er det virkelig noen som tror at kriminaliteten går ned om kontanter avskaffes? At hard core kriminelle blir å tenke, shit slutt på cash. Nei da får man vel heller bli medisinstudent og hjernekirurg? Det vil alltid være mulig å bytte feks droger mot gull, verdisaker mot busslast med afrikanske horer eller torpedotjenester mot droger og bol. Kriminaliteten blir ikke borte. De kriminelle kaster seg ikke brått på omskolering, og utenlandske kriminelle vil ikke slutte å sikte seg inn på det norske markedet selv om NOK fysisk skulle forsvinne.

Så slik jeg ser det er det kun 2 grunner for kontantløst samfunn. Den ene er at det blir ennå enklere å overvåke massene, ikke hyperkriminelle for det bytter bare valuta fra cash til barter eller tjenester. Den andre grunnen er massivt press med fokus på vikarierende motiver fra banknæringen, slik at de står fritt til selv å bestemme hvor fort "pengepressa" skal snurre.