View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
pjongo: Nei fra meg. Jeg er ikke like erfaren som de fleste andre her tho, så vent på et annet svar!

Grautulf: Gratulerer! Den øverste er ihvertfall fleinsopp

PS: Jeg er IKKE erfaren!
Vis hele sitatet...
Sitat av pjongo Vis innlegg
Kom typisk nok over noen i dag, på et sauebeite da jeg var på fjelltur uten fokus på sopp. 1-58 er flein vel?
Legger ved bilder av noen sværinger som kunne ligne litt på flein, de 4 som ligger ved pennen på de to siste bildene, som jeg tipper er flekkskivesopp?


















Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Bilde nr 1: Noe av formene og fargene minner om flein men det er så elendig belysning
at det blir vanskelig å se detaljer. Jeg kan ikke bekrefte noen av de.

Bilde nr 2: Også elendig belysning som gjør at jeg må skimte nære skjermen for å prøve å hente ut noen detaljer.


Bilde 3: Samme greia

BIlde 4: Først her ser lyset/hvitbalansen ut til å være innenfor minimumskravet, jeg ville kastet 16 og 31. Resten ser ut som flein

BIlde 5: 40, 48 og 50 ville jeg kastet.

Bilde 6: Umulig å se teksturen på nr 51 siden hatten er skyggelagt, resten er flein.

bilde 7: Her er hvitbalansen og lyset helt elendig igjen så jeg klarer ikke å identifisere de som flein.



For fremtiden: Ha ordentlig belysning når dere tar bilder, helst bruk blitsen på mobilen da mobilen klarer å
justere hvitbalansen bedre. Disse bildene er tydelige tegn på dårlig innebelysning der kameraet sliter med
å autojustere hvitbalansen: Det brukes en varm hvitbalanse som gjør kontrasten mellom hvitt og varme farger dårligere
og det er nettopp i det spekteret vi jobber med her: detaljer forsvinner siden alt har samme fargepreget.
I tillegg blir fokusen dårlig når det er mørkt, så flere av hattene er ganske utydelige.

Liten intro om Hvitbalanse om noen skulle være interessert.

thatsmeallright: Bekrefter det, flein så langt øyet kan se utenom de 93-116 på siste arket. Ser at du har brukt ekstra lys her (en lommelykt?) det ser ut til å funke bra.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, kjøkkenbelysningen her er elendig. Prøvde både med og uten blitz, og disse ble best. Bildene så bedre ut på telefonen enn på pc'n.