View Single Post
Prisen på forsikring har jeg etter å ha undersøkt på Storebrand, gjensidige og andre forsikringsselskap. Må ha flere forsikringer for å dekke både behandling, uføre osv. Anbefaler å sjekke der om man er interessert, forsikring bør man uansett ha.

Det nærmeste eksempelet på at privat helsevesen og forsikringsordning fungerer er det bare å se mot dyrene våre. Jeg har en hund jeg har forsikret, pris 2k i året. Der dekker de utgifter opptil 30k med 25% egenandel, og de dekker alt inkludert død og tyveri(kan dekke mer eller mindre etter mine behov). Når han ble skadet fikk jeg hjelp fra Vetrinær med en gang selv om det var utenom normal åpningstid. Jeg fikk veldig bra hjelp, på oppfølging fikk jeg time på dagen og en gang fikk jeg komme til ved stengning selv om det ikke var dem som hadde vakt. Forsikringen refunderte også på dagen uten så og sinuten spørsmål. I området jeg bor, som ikke er blandt 10 største by engang så har vi veldig god tilgang på veterinær klinikker med meget høy kvalitet, alt av utstyr, vakt/akutt tilbud. Prisene varierer mellom klinikkene og man kan se at de må konkurrere på prisene.
Det private kan behandle med kort ventetid fordi de setter inn kapasitet etter etterspørsel. Veterinærer står helt uten støtte fra staten, og viss de hadde hatt det ville nok prisen gå opp.

I Singapore så har de et forsikringssystem som garanterer alle forsikring ved at de som vil ha premium forsikring også dekker forsikring for de som ikke betalingsevne.

Om byråkrati så må man fjerne tunge og vanskelige reguleringer og direktiver. Det vil ikke hjelpe å kun privatisere nei. Å fjerne mye av dette er bedre for både privat og offentlig. Men det private må ha minimalt med slikt og sløsing for å holde liv i bedriften sin. De kan ikke som det offentlige sløse uendelig mye med andres penger.

Arbeidsgiveravgift er 14,1% av den totale lønnen din. Arbeidstaker ser aldri disse pengene fordi arbeidsgiver betaler det direkte til staten. Mva er det kunden som betaler ja, men det er lagt på prisen av varen eller tjenesten og de fleste ser hele beløpet til bedriften.
For dem som vil drive en bedrift basert på feks hobby så kan skattene og avgiftene drive dem konkurs Vs lave skatter og avgifter som gjør at de har nok overskudd til å drive. Der ser man at senking av skatter og avgifter vil gjøre det mye lettere å skape og drive jobber og bedrifter. Det vil gi staten høyere inntekter å ha lave skatter og avgifter slik at man kan drive vis å ikke kunne drive i det hele tatt.

I USA er forsikring påkrevd men likevel forsikrer ikke alle seg. Tvang fungerer ikke.

Om Per kjøper seg behandling på dagen trenger ikke gå utover Pål. Det private vil sette inn ressurser når de ser at etterspørselen øker slik at Pål likevel får time til planlagt tid. Det er uansett mye bedre å kunne kjøpe seg time når man ønsker enn å stå i den offentliges lange helsekø... Det er ikke Uvanlig å vente 6 mnd til 1 år.

Ang medisinmangel er det staten som har en leverandør, som da får ha monopol. De tar da den prisen Norge betaler og skjer det noe med leveranse er man fucked for å ha låst seg til en leverandør.