View Single Post
Sitat av doseren Vis innlegg
Når du baserer anslaget ditt på etnisk utseende kan det være greit å ha i mente at persere også anses som et arisk/indoeuropeisk folkeslag, som i utseende og hudfarge er nokså like som nordeuropeere. Det er således absolutt ikke umulig at mange av de du mente var nordmenn i demonstrasjonen kan være persere.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Og ikke bare persere/iranere generelt sett. Mange etniske tyrkere (er mange av i Norge) og samt også etniske arabere fra nordlige Midtøsten/Nordafrika har et ganske europeisk utseende. Likner ofte søreuropeere.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt hende det, men det kan godt hende biasen gikk andre veien også. Det finnes rimelig mange ikke-muslimer som godt kan, unnskyld uttrykket, "se muslimske ut", og som jeg da sannsynligvis ville latt være å telle med (muligens inkludert meg selv, ettersom jeg er halvt tyrkisk).

Det er også verdt å merke seg at det er rimelig få man ville gjettet på at var etnisk norske i denne videoen. Det kan jo selvfølgelig være at kosovoalbanere og tyrkere er underpresentert blant de som bryr seg om å protestere mot tegninger, men jeg vet ikke, det var ganske mange som protesterte i Tyrkia også.

Men så var det jo også nettopp fordi jeg er fullstendig klar over at en kort video ikke er en optimal måte å skulle estimere slikt på, at jeg brukte ordet "tippe" og også understreket at "det selvfølgelig er vanskelig å si noe sikkert ut ifra noen få sekunder fra et par forskjellige vinkler". Men alt i alt, ut ifra det "antallet" politiet oppga ("veldig mange etnisk norske"), det jeg har sett av bilder og video, det jeg har lest, og det jeg opplever har vært erfaringen når det kommer til liknende arrangementer tidligere, så finner jeg mer som peker mot at andelen muslimer var ganske liten, enn som peker mot at den var stor.

*Underrepresentert

Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Hvorfor skal den jevne muslim bry seg i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Si det. Hvorfor skal noen bry seg om noe som helst i det hele tatt? Hvorfor gadd egentlig 40 000 mennesker å gå i fakkeltog for Benjamin Hermansen? Jo, fordi man bryr seg om verdenen man lever i, på godt eller vondt. Og det gjelder selvfølgelig muslimer også.

Er det utbredte og sterkt uønskede elementer i et samfunn, så er det helt normalt å se demonstrasjoner eller andre former for aktiv motstand mot disse. Du ser det her, mot f.eks. dyremishandlingsindustrien, i USA, mot f.eks. politivold, og i stort sett hele verden mot alle mulige slags forskjellige ting. Og det vet du selvfølgelig godt. Det jeg og mange andre synes er ganske skremmende, er at når det gjelder de muslimske samfunnene, så virker f.eks. antisemittisme og homofobi utbredt, men ikke fullt så uønsket, dersom du sammenligner motstanden mot de to med motstanden mot f.eks. islamkritikk.

Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg frykter dessverre en Breivik v.2, og syntes muslimer burde ta sitt ansvar for og forhindre dette.
Vis hele sitatet...
Det er godt over gjennomsnittlig fucka å antyde at muslimer skal ha ansvaret for 22. juli. Breivik er en regelrett nazist. Det er ikke på grunn av ham at Islam bør reformeres.
Sist endret av DonAqua; 26. februar 2015 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.