View Single Post
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Jeg har i hvert fall inntrykk av at dette sier noe om den jevne muslims prioriteringer. Jeg håper noen kommer med bevis på det motsatte.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal den jevne muslim bry seg i det hele tatt? Den religion de fleste har henger sammen med hvem de er født av, og hvor de er født, og forøvrig forventinger i familie og samfunn rundt dem. De fleste lever opp til forventningene andre har til dem. Ergo er religion man har i stor grad bygget på tilfeldigheter, uansett hvor lite eller hvor mye man ønsker å innrømme dette. Noen vil sikkert endog fnyse på nesen og bli fornærmet.

Dersom jeg tilhørte en bestemt religion, men hverken var spesielt engasjert eller veldig religiøs, og heller ikke hadde noen ansvarsfølelse for hva andre i min religion gjorde, hvorfor skulle det så være min oppgave å glatte over, formilde, unnskylde, rette opp eller på annen måte agere i forhold til min religion generelt sett. Man kan rett og slett ikke ha ansvar for hva andre i "sin" gruppering gjør. Spesielt ikke når det gjelder en stor gruppering. Så lenge man har sitt på det tørre i sitt begrensede engasjement, så må det være nok.

De fleste muslimer ønsker bare en rolig og fin hverdag. Noen ønsker det motsatte, men er det de fredelige sin oppgave å unnskylde eller markere for de andre? Muslimske ledere har selvsagt et ansvar i sin flokk, men det er lite enkeltmuslimen kan gjøre.

Jeg mener utdannelse kan lede menneskeheten langt. Å starte på et punkt der man ikke skal behandle andre slik man ikke ønsker å bli behandlet selv, er egentlig en veldig enkel regel, og en god start. En annen god start er å ikke lære opp barn til å drive med hatretorikk.

Jeg kan ikke se hvordan den vanlige muslim i Norge kan ha et ansvar for de terrorhandlinger som er begått i Frankrike og Danmark i den siste tid.