View Single Post
Jeg har en liten forkjærlighet til musikk etter litt røykings, dybden blir en helt annen, der og da er det bare musikken som betyr noe. Selvfølgelig blir det da ofte til at jeg hører musikk under the influence, og ville gjerne utveksle erfaringer med andre freakere som deler min interesse for dette.

Er klar over at det finnes tråder som "anbefalt trippmusikk", det jeg imidlertid er ute etter er å samle diskusjoner, historier og folks favoritter når det gjelder rus og musikk. Alt fra minirapporter til enkle bidrag er hjertelig velkomne så lenge musikk er en faktor.
Er for det meste ikke ute etter bare låter, men tar gladelig imot alle innslag som tips til andre og meg selv.

Mine erfaringer er bare på cannabis så jeg får vel begynne med å dele noen av mine "øyeblikk" og hendelser:

Generelt er jeg stor fan av litt rolige låter og er svak for gode sanger som får sitt klimaks i lengre vellagde gitarsoloer. Derfor er stairway to heaven og Pink Floyds comfortabely numb to av favorittene hos meg.

Den første må forklares med en liten historie fra min side:
No woman no cry av Bob Marley ga meg og et par kompiser en veldig god opplevelse:
Før på dagen kommenterte jeg en lyd i live-versjonen av låta som jeg hadde hørt mange ganger og som var en naturlig del av den for meg. Han andre kameraten min hadde også lagt merke til dette ettersom han hadde samme versjon, han siste kompisen min hørte den ikke, men vi gjorde ikke noe nummer ut av dette enda, naturlig nok.
Seinere på kvelden da vi var møkkfjerne og satt rundt bålet dukket sangen opp igjen helt random og vi bestemte oss for å høre etter ”lyden”. Vi satt og nihørte etter den (feedback eller hva du kaller det +- 1.48 utti), jeg var sikker på at jeg hørte den sikkert 10 ganger, men det gjorde jeg selvfølgelig ikke.. og da plutselig var den der tydeligere enn vi noen gang hadde hørt den før. Vi brast ut i lattis og humøret ble på topp, for min del var det dette som definerte denne hyggelige kvelden.
Noen kjenner vel igjen (håper jeg) det at du deler forventninger og resultatet blir mer enn du kunne håpet på. Stikkordet var vel at vi ble like begeistret alle tre, andre vil vel se på det som en bagatell og kanskje en smule teit.

Stairway to heaven (Led Zeppelin)er en av mine klart foretrukne låter ettersom den bygger seg gradvis opp til det punktet der Jimmy Page bryter ut i en "improvisert" solo og sangen tar en helt annen rettning for så å bygge seg ned igjen gradvis til ingenting. Dette mesterverket gir meg ingen ting annet enn en fantastisk følelse igjennom hele kroppen.

Comfortably numb (Pink Floyd)er på lik linje med stairway to heaven når det gjelder den rolige, deilige fremgangsmåten for så å slenge en lang og velskapt solo rett i trynet på deg. Når du er midt oppi det kan det beskrives som -i mangel av bedre ord- en kroppsorgasme der ekstasen fra gitaren vibrerer gjennom hele kroppen. Ganske sykt i know, men sånn er det bare når du er ordentlig fjern.

Etter å ha forsvunnet inn i take a minute av K'naan ble det til at noen venner og jeg drøftet situasjonen i Afrika og hvordan Europa hadde skakkjørt kontinentet. En god opplevelse.

Stan av Eminem var ganske vill også; en dyster sang, men jeg syntes den er utrolig godt komponert og med noen spennende lydeffekter som en du kan henge deg opp i. Spesielt skillet der Eminem brått går fra å fremføre som den fanatiske fanen Stan til å representere seg selv husker jeg var temmelig heftig for meg. Denne sangen hadde innflytelse på meg (takket være noe potent brunt), og den inspirerte faktisk til en tekst om sangen på engelsk tentamen (fikk forøvrig god kritikk).

Andre sanger jeg har levd meg godt inn i og liker når jeg har inhalert er mange og utarter seg for det meste som rolige der jeg kan tenke at sangen varer evig lenge, men faktum er at den bare er på 3-4 minutter. Reggae, rolig hip hop og rocke ballader er gjengangere.

En gang meg og en kamerat stod på kjøkkenet mitt og lagde mat dukket The Beatles opp med she loves you tror jeg det var, dette var en av de første gangene mine på virkelig bra pot og vi ble mildt sagt revet med. Vi stod og danset og fremførte sangen alt vi maktet (luftgitar, ville dansetrinn, hele pakka), jeg var faktisk overbevist om at jeg stod på scenen og jeg kunne jo ikke bare forlate den uten videre. Det hele endte med at vi falt om på gulvet slitne som faen.

Er ikke en voldsom stoner hvis noen sitter med det inntrykket, vil bare ganske enkelt inspirere til at andre bidrar i tråden.

Så da beklager jeg hvis det ble litt langt og vil avslutningsvis komme med et par tips:
- Bruk av hodetelefoner eller øreplugger (bruker selv in-ear plugger) føler jeg har en tendens til at du får mer ut av sangen, verdt et forsøk.
- Skal du dele dine opplevelser med oss andre er det greit å: presentere sangen og situasjonen,ikke være redd for å skildre litt.