View Single Post
Jeg er enig i det du sier. Forholdene har forandret seg veldig de siste årene. Jeg er selv 17 år, og omtrent alle rundt meg har prøvd cannabis, og det er overraskende mange som røyker ofte. En nær venninne av meg begynte da hun var 15 år, og den dag i dag er hjernekaparsiteten hennes forminsket. Kanskje ikke bare på grunnlag av hasjen, men hun har mye tregere oppfatning i dag, og det er vanskeligere å kommunisere bra med henne. Da jeg var yngre og bodde lengre ute på "landet" var det aldri snakk om narkotiske stoffer. Nå er det hverdagen til mange. Folk går åpenlyst å røyker bonge, og det virker som folk har den oppfatningen av at det er "normalt". I sentrum av Bergen foregår også dealingen åpenlyst. Det er like lett å få tak i cannabis, som å få tak i vanlig røyk for en som ikke er myndig. Jeg er veldig overrasket over hvor mange som faktisk har prøvd det. Det er ikke lengre forbausende om du kommer på en fest og hele gjengen sitter rundt en vannpipe og venter på sin tur. Jeg har aldri prøvd selv, men det skal ikke forundre meg om jeg faktisk hadde gjort det, ettersom standarden er blitt så høy. Vi får selv en tanke om at "alle andre gjør det, så det kan ikke være skadelig for meg." Forsåvidt er jo ikke cannabis skadelig i den forstand, men det har sine nedturer over lengre perioder. At flere og flere tar seg en joint, påvirker bare yngre ungdommer enda mer. Man har jo også alle gruppene på facebook som sier "legaliser hasj". Her skriver ungdommene uendelig mange dumme grunner for å skulle legalisere stoffet. Og medlemmene er mange. Hadde ikke det vært så åpenlyst med informasjon, så hadde heller ikke flere yngreåringe blitt påvirket. Dessuten hjelper det ikke at alle vennene forteller at hasj er mindre skadelig for kroppen enn alkohol.