View Single Post
Sitat av Random298374678 Vis innlegg
Jeg fikk nylig et vedtak på ufør på grunn av psykiske problemer. Disse problemene har vært med meg fra jeg var liten. Men de kom frem til at jeg ikke har rettighet som ung ufør. Jeg vet ikke forskjellen på uføretidspunkt og virkningstidspunkt, men i 2007 var jeg 24 år. Er det slik at man også må ha "riktig" diagnose for å kunne få ung ufør? Burde jeg klage?

Noen sitater fra brevet.
Vis hele sitatet...
Ja, du burde klage. Pass på at du ikke oversitter klagefristen, dette er utrolig viktig!!

Selv om en blir sykemeldt vil ikke automatisk si at NAV vet hva årsaken til dette er. Kan du levere dokumentasjon, fra før fylte 26 år som viser til den samme "tilstanden"? Det som er, er at det hjelper ikke bare si til NAV at disse problemene har en slitt med hele livet, og selvfølgelig vanskelig for NAV å gjette seg frem til. Selv om inntektsevnen din blir varig nedsatt med minst halvparten/50% vil ikke si det samme som at en kvalifiserer til ung ufør tillegget. Det er noe som sier:

"For å få innvilget rettigheten som ung ufør må din inntektsevne ha blitt varig redusert før du fylte 26 år, på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert"

Så får du selv nesten vurdere selv om det er verdt det. Som andre er inne på her i tråden så er det en forskjell på ca 40 000 kr i året. Jeg mener det er verdt det, hvis en mener det er noe en oppfyller.

Du har ingenting å tape på å forsøke.


Selv når jeg søkte fikk jeg ufør uten ung ufør. Var såpass glad jeg hadde fått ufør i det hele tatt pga den økonomiske sikkerheten dette ga meg. Tenkte ikke noe særlig mer over det. Trodde uansett jeg var for sent ute å søke ung ufør, hadde nettopp passert 36 år samt hatt fast arbeid i ett år (100% stilling, etter passerte 30 år), noe jeg trodde kvalifiserte til stryk på ung ufør. Det var ikke før jeg begynte å lese litt på nettet at jeg faktisk trodde muligheten til å få tillegget innvilget kanskje kunne være der, langt der borte ett sted.

Fikk ung ufør til slutt. Satan, da var jeg glad hadde tatt tak i det i stedet for å bare ri på den lykkefølelsen ved at uføresøknaden var innvilget.

Lever en i 20 år til f.eks så kan jo fort dette komme opp i 1 million...

En trenger ikke advokat for å klage på vedtaket, hvis det er slik at du ikke har levert inn dokumentasjon som viser at du ble syk før fylte 26 år så kan du innhente disse dokumentene selv. Er dette noe du har levert inn til NAV i det hele tatt, i forbindelse med uføresøknaden? Hvis ikke så må du (eller f.eks advokat) gjøre det. Selvfølgelig klage på vedtaket først, deretter innhente dokumentasjonen.

Er det slik at dokumentasjonen allerede er levert så er det selvfølgelig rett til advokaten.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Ts dette gjelder faktisk inntektene for resten av ditt liv. Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke en advokat som er godt kjent med trygderett. Jussbuss o.l. all ære, men her tror jeg du har alt å vinne på å skaffe deg den beste hjelpen du kan få. Vinner du saken vil du for det første få etterbetaling tilbake fra du ble ufør. Vi snakker faktisk over 40 000 ekstra per år i ung ufør tillegg. Det er et betydelig løft i forhold til den inntekten du har nå. Og vinner du fram så vil jo den økte inntekten gjelde både bakover m/etterbetaling og hver måned frem i tid.
Vis hele sitatet...
Det er kun hvis du har hatt økonomisk støtte fra NAV i tidligere perioder, hvor det kan søkes om ung ufør tillegg, og du kvalifiserer for tillegget, en får etterbetaling for.

Har du gått på sosialstønad eller vært uteligger under hele perioden det gjelder får du ingenting etterbetalt
Sist endret av Jens1; 30. november 2018 kl. 05:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.