View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
https://gorillagrow.no/produkt/gg-quantum-board-qb4/

Ser denne lampa har over dobbel effekt til samma pris... Ville den vært et bedre alternativ enn den jeg har kjøpt?
Vis hele sitatet...
Den bruker dobbelt så mye strøm ja, men den har ikke dobbelt lysstyrke i forhold til Lumatek ATTIS lampa.

Når jeg prøver å lese meg opp på de LED'ene i lampa du linker til så nevnes det at de bruker Samsung 301B LED, som såvidt meg bekjent er mer laget for innebelysning med relativt høy CRI (Farge gjengivingsindeks), høyere CRI gir bedre fargegengivelse, dette er viktig for film/tv/scene/teater men har ingenting å si for dyrking.
De nevner heller ikke hvilke typer 301B LED som brukes, de kommer i forskjellige fargetemperaturer, så for ordens skyld legger jeg ved grafene fra alle versjonene:


Og her har du grafen for Lumatek ATTIS:


Som du ser har Samsung mye lys i 450nm området og det meste skjer rundt 650nm, lampa har effektivitet på 2,7umol / J.

Lumatek lampa konsentrerer seg mer på fullspekter, den har også i 450nm området, men har mye mer lys jevnt over spekteret i stedet for disse skarpe avvikene i samsung LED'ene.
Effektiviteten på lampa er 2.3 µmol/J. du får 0.4 µmol/J mindre enn den fra gorillagrow, men et bedre lysspekter:
Gorillagrow lampa nevner heller ikke den viktigste målingen: 460 µmol/m2/s (hvor mye lys som treffer et gitt område per sekund).

Som du ser er ikke watt noe å gå etter, det sier egentlig ingenting om de viktigste faktorene angående lys til dyrking.