View Single Post
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Forskerne spekulerer paa hvordan ett hull paa 85 solmasser har blitt dannet, og en av de mulige aarsakene er at to eller flere svarte hull som alle er under 65 solmasser har kollidert og smeltet sammen tidligere. Det er jo plausibelt gitt at de akkurat observerte en (65+86) solmasse ->142 solmasse-kollisjon. Forskerne diskuterer mange plausible muligeheter, saa nyhetartikkelens "impossible black hole" blir tendensioest. Det er bare at disse svarte hullene er er sjeldnere siden de ikke kan formes direkte i en supernova.
Vis hele sitatet...
Takk for for oppklaringen.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg kom til konklusjonen jeg gjorde, for når jeg leser artikkelen jeg lenket til nå, er det jo det som også der står som mulig forklaring.
Og "umulig" blir en smule misvisende ja, i og med at sorte hull på denne størrelsen har blitt observert er det jo mulig, selv om man ikke er helt sikre på hvordan de oppstår.

Når du skriver at du forsker på sorte hull, hvordan fungerer det i praksis, foregår det kun på papiret i form av utregninger basert på data innhentet fra observasjoner og teorier, eller også gjennom observasjon (i den grad det er mulig)?
Jeg synes det høres veldig spennende ut, men har nok et litt "romantisert" bilde av folk som bruker hele dagen (eller kanskje helst natten) på å kikke i kjempeteleskoper, men ser for meg at realiteten er mye mindre spennende og sikkert både krevende og tidvis frustrerende.