View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
I følge en liten notis på NRK så er det funnet et sort hull som i følge dagens kunnskap egentlig ikke kan eksistere.

Hva er det som gjør at dette sorte hullet egentlig ikke skal kunne eksistere?
Vis hele sitatet...
Etter en kjapt titt paa originalartikkelen saa fremstaar for meg som om NRK sitt sitat misvisende. Det oppsiktsvekkende ved funnet er stoerrelsen paa et av de to sorte hullene som kolliderer og ikke alderen til noen av dem.
Men hvis noen ser en bedre kilde som kommenterer alderen paa hullene, post det gjerne. Det kan godt vaere jeg har oversett noe.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja, står om det i artikkelen jeg lenker til, men forstår det som at det ikke er tilfellet med dette sorte hullet og at man derfor ikke vet hvordan det har oppstått.
Vis hele sitatet...
Forskerne spekulerer paa hvordan ett hull paa 85 solmasser har blitt dannet, og en av de mulige aarsakene er at to eller flere svarte hull som alle er under 65 solmasser har kollidert og smeltet sammen tidligere. Det er jo plausibelt gitt at de akkurat observerte en (65+86) solmasse ->142 solmasse-kollisjon. Forskerne diskuterer mange plausible muligeheter, saa nyhetartikkelens "impossible black hole" blir tendensioest. Det er bare at disse svarte hullene er er sjeldnere siden de ikke kan formes direkte i en supernova.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vi får anta det beste, men jeg har også vært borti flere folk som tror at et sort hull bokstavelig talt er et hull i rommet, som du kan fly gjennom, og kanskje komme til en annen dimensjon eller noe sånt «på den andre siden». Hollywood må kanskje ta noe av skylden for disse fantasifulle ideene.
Vis hele sitatet...
Fysikere kan dessverre ikke bare skylde paa Hollywood her Fascinerende nok saa er nesten alle av de enkleste loesningene av Einsteins gravitasjonsteori som beskriver svarte hull nettopp svarte hull som kobler sammen to eller flere "universer". De finnes til og med loesninger som kobler sammen uendelig mange universer. Problemet med disse loesningene er at de er idealiseringer. De beskriver svart hull som har eksistert til evig tid, i en viss forstand. Dersom man skriver ned en loesning som beskriver et svart hull med en endelig alder formet fra kollaps av materie saa vil det kun vaaere ett univers.

Jeg jobber til daglig med aa forske paa svarte hull og gravitasjon, saa har brukt noen timer paa aa kloe meg i hodet over disse loesningene Det er mye som hoeres ut som ren sci-fi, men som har en viss basis i faktisk fysikk, i den fortstand at det er gyldige loesninger av likningene som beskriver vaart univers. Problemet er at mange av disse eksotiske tingene enten krever ekstremt spesielle omstendigheter som aldri vil realiseres i vaart univers, eller veldig eksotisk materie som mest sannsynlig ikke eksisterer.