View Single Post
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hadde orka å lest noe om den kunne blitt sammenligna med alkohol, og det kanskje ikke var fra FHI.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne møtt forventningene dine, men oppgaven ber ikke om informasjon om ett bredt tema som allerede har en haug med publisert statistikk urelevant til studiet mitt, herr Pilleknasker. FHI er en pålitelig kilde i skolesammenheng, derfor anbefaler jeg deg å snuse på ett par studier å finne ut av det selv.
Sitat av Bebbo Vis innlegg
Mye interessant her, og man skal helt klart være obs. på skader som kan forekomme ved rusbruk så budskapet er bra!
Kan desverre ikke svare på noen av spørsmålene dine, men det er veldig synd at du Ikke sammenligner "narkotika" med alkohol
Vis hele sitatet...
Takk for det, og jeg er helt enig. 'Rus' for meg inkluderer selvsagt alkohol og medikamenter, og som nevnt over kunne jeg fortsatt inn i evigheten med statistikker og ligninger her, men tenkte dette var mest relevant for øyeblikket.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Snakket om illegal rus med en psykolog engang. Det var en venn av en bekjent så ikke pasient/behandler rolle og det var kanskje årsaken til at svarene ble som de ble? Det ble vel svart ganske generelt var mitt inntrykk. Det som ble poengtert var at ja noen illegale rusmidler kan trigge ymse psykiske reaksjoner. Angst, paranoia, psykose osv. Det som var litt overraskende var når han fortsatte med å si det er lite forskning på om de som bruker illegale rusmidler og får psykiske utfordringer var disponert for feks psykose, angst eller paranoia, altså om det lå latent og ville brutt ut uansett om det ble brukt rus eller ei. Det ble dog tatt litt ned og han snakket om mengde, hyppighet og varighet på periodene med inntak av illegale stoffer, og mente at det også spilte inn. Det virket altså som psykologen mente at ja noen vil slite etter bruk, men kanskje ville de blitt psykisk syke selv om de aldri hadde tatt noe droger.
Vis hele sitatet...
Interessant! Har også fundert litt på det emnet, for hva kom først? Høna eller egget? Leser det også som at flere med psykiske lidelser vil være utsatt for misbruk av div. rusmidler, og det er vanskelig å anslå om psykose-lidelser ligger latente eller ikke. En kan selvfølgelig peke på arv og miljø, men som mye annet når det kommer til psykologien så er det vanskelig å fastlå.
Sist endret av Jokke; 27. august 2020 kl. 22:13.