View Single Post
Skyfex: Jeg ser ikke helt at rehabiliteringstemaet er så veldig relevant for dette med dødsstraff egentlig.

Først må vi ta for oss hvem som eventuelt skal kunne dømmes til døden. Overlagt drap er vel en av de få gjerningene man i så fall mener man skal kunnne dømmes til døden for. Hvordan rehabilitere en drapsmann som med overlegg dreper et annet menneske. Jeg er ikke så sikker på at det er mulig. I andre tilfeller mener man at serievoldtektsmenn / overgripere mot barn skal kunne dømmes til døden, men da er spørsmålet om her ikke trengs psykisk helsevern mer enn rehabilitering.

Når det er sagt har jeg stor tro på rehabilitering av kriminelle som sådann, men jeg tror som sagt ikke det er et veldig aktuelt tema i forhold til dødsstraff. Vi vet allerede mye om hva som skal til for å rehabilitere kriminelle, men fengselsvesenet i Norge er alt for rigid og preget av "gammeldags" tenkning til at vi i stor nok grad klarer å legge til rette for dette. Det blir litt på siden, så man kan kanskje fortsette den debatten i en annen tråd, men vi har mange av de resursene vi trenger for å forbedre rehabiliteringen, vi må bare ta dem i bruk!