Tråd: C10 sikringer
View Single Post
Sitat av SelketS Vis innlegg
Hei hei
Egner C10 sikringer seg til en 16A kurs? Står ikke 10 for 10A?
Ha en fin dag
Vis hele sitatet...
Ja, 10 står for 10A. Bokstaven sier noe om hvor lang tid den kan overbelastes før den slår ut. A- og K-sikringer ryker tvert, men C-sikringer lar deg overbelaste kursen en liten stund. F.eks hvis du har en stor maskin som har høy oppstartsstrøm, men som ellers ikke trenger så mye for drift, da er C-sikringer tingen. B-sikringer er en mellomting.
Det er ingen krise som sådan å ha en svakere sikring på en kursen er dimensjonert for, men det motsatte er selvsagt livsfarlig. Imidlertid er det sløseri, så hvorfor ikke skaffe en sikring på 16A hvis det er det kursen er dimensjonert for? I tillegg kan du lett lage rot, og det er farlig - si kretsen skal utvides i fremtiden, og du da bruker tynnere kabel. Så blir huset solgt, og ny eier trenger mer strøm, og ser at det er svakere sikring enn kretsen (den delen han tilfeldigvis inspiserer) er dimensjonert for. Så bytter han ut med en sterkere sikring, uvitende om at deler av kretsen kun tålr 10A.
Jeg er ikke fagmann, og det er tilsynelatende heller ikke du. Så, istedenfor å rote med sikringer selv, så kanskje du skulel vurdere å skaffe en elektriker? Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har litt høyere tersker for å fikle rundt i sikringsskapet enn jeg har for å bytte ei stikkontakt elns.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. august 2013 kl. 10:48.