View Single Post
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Ingen vet jo hva som skjer nå en dør. At de døde kan vise seg i en eller annen form i ettertid er like spesielt som at vi eksisterer og lever.

Ok, jeg filosoferer litt.. Men tror at vi mennesker har fler ever "sanser" som vi ikke bruker, men noen har de mer enn andre. Derfor er noen klarsynte eller åpen for å føle mer enn andre. Kanskje er det er en gammel og glemt evne vi hadde for mange tusen år siden som noen fremdeles har.

Instinkter som alle har, dyr og mennesker, det er jo også litt "overnaturlig". Så hvorfor skal det å kunne kommunisere med de døde da være så rart at noen kan?

Åndenes makt er uansett underholdene, og jeg tror på det og at de klarsynte faktisk kan kommunisere med "åndene" der de er.

Jeg prøver også forst de som er religiøse og tror på Gud, men det er en annen historie og diskusjon =)
Vis hele sitatet...
Å tenke over mulige fenomener og ideer mennesket ikke har klart å dokumentere vitenskapelig er helt greit for min del, men når man påstår i fullt alvor at «det må være spøkelset/ånden til Jan Fredrik som døde i 1859» så rakner troverdigheten til personen som hevder dette for meg.

Selv om det faktisk skulle stemme at de kommuniserer med døde folk er det så vagt at de kunne påstått hva som helst i samme slengen. «Jeg føler et sterkt sinne i denne boligen» kan brukes til å forklare adferd til en tidligere beboer, en enda tidligere beboer, en hendelse som skjedde i huset, en mannevond hund, en som besøkte huset jevnlig osv. Det er umulig å falsifisere påstanden fordi hvis man graver langt nok tilbake i historien finner man tilfeller på følelsen av sinne overalt. Det har vært milliarder av sinte folk over hele jordkloden siden tidenes morgen.

Det er en ganske stor kløft mellom å filosofere over slike ting og det å markedsføre det som en sannhet man skal proklamere til andre naive mennesker. Gjerne i kombinasjon med salg av «åndelige» produkter av typen smykker, armbånd og vakre steiner.

Åndenes makt er for meg kvasi-spirituelt vissvass som svekker omdømmet til andre spirituelle sjeler. Det er en pervers kommersialisering av folks trang til å tro på noe utenfor logikkens verden.