View Single Post
Flere år siden jeg har vært borti noen server av noe slag og selv da jeg tukla litt med det så var jeg aldri noen guru. Min erfaring er hovedsaklig bygging av gaming PCer som ikke blir helt det samme.

Vurderer å gå til innkjøp/bygge en liten men relativt kraftig "alt-i-en" server løsning, tenker å bruke den til følgende (prioritert rekkefølge):

1. Backup / NAS (har ikke enorme lagringsbehov)
2. Streaming av filmer til TV
3. Gaming server (Minecraft, Space Engineers, Conan Exiles etc.)
  • Kun en spill-server omgangen ut mot nett (linja er 300/30)
  • Kjøre opp div. gaming servere ved LAN

Har en gammel NAS som ikke lenger støttes, men da det er en "ferdig" løsning lar den seg ikke oppgradere, tenker derfor å holde meg unna ferdig løsninger som ikke tillater en å bytte ut hw.

Da serveren vil måtte stå i leiligheten er lavt støynivå og strømforbruk (varme) ønskede egenskaper.

Sett litt rundt etter servere på brukt markedet, men rack servere selv 1U har jeg ikke plass til, samtidig som de ofte støyer noe voldsomt.
Prøvd å finne noen nettbutikker som selger server grade hardware deler, men finner ikke stort her i Norge i det minste, må en over dammen for slikt?

Så endt opp med å sette opp noe fra forbrukervarer.

Deler:
Hovedkort: Gigabyte X570 I AORUS Pro Wifi, S-AM4
CPU: AMD Ryzen 5 3600
Minne: 32-64GB DDR4 2933Mhz
M.2 SSD (system disk): Corsair Force Series MP510 240GB

Case alternativ 1: Fractal Design Node 202 + PSU
PCIe til M.2: ASUS Hyper M.2 X16 Card V2
4x M.2 for raid: Intel 660p 2TB M.2 SSD

Case alternativ 2: Fractal Design Node 304 Mini-ITX Hvit
PCIe til SATA: ST Lab PCIe SATA 6G 8channel
2x Deltaco SAS-kabel m-SAS til SATA
6x HDD for raid: WD Red 4TB 3.5" NAS HDD
+ PSU

Tenker å kjøre raid5 via software, evt. raid10 via hardware for HDD oppsettet.

Antar GPU eller integrert grafikk i CPU ikke er nødvendig hvis en kjører det via konsoll?
Vil det oppstå noe problem med PCIe til M.2 kortet hvis en benytter seg av linux?
Antar en fremdeles kan få opp raid partisjonen som en nettverks disk på en windows pc selv når en benytter seg av linux?

Føler jeg famler litt i mørket her så all input og erfaring settes det stor pris på.

Om serveren er litt overdimensjonert gjør ikke så mye, da dette kan vel sies å være et hobby prosjekt og, men håper å holde prisen under 15k i det minste.