View Single Post
Trådstarter
16
Sitat av yela Vis innlegg
Syntes faktisk tredjespråk burde være integrert fra barne/middel-skolen, for da plukker man det opp mye enklere. Vet det er mange som ikke er enig med den, men jeg skulle gjerne likt å hadd det valget når jeg gikk på barneskolen. Som aeon_illuminate nevnte litt lenger opp er blant annet tysk et ekstremt nyttig språk for normenn å kunne snakke, og det er faktisk relativt enkelt ettersom det har mange likhetstrekk med norsk. Syns dog ikke det skal være tvang om å ha språkfag på barneskolen osv.
Vis hele sitatet...
Litt uenig i at det er et veldig nyttig språk å kunne, men for noen vil nok dette være en realitet. Fremmedspråk allerede i barneskolen vil være en god strategi for faget. Da jeg ikke ser nytten i det for den gjennomsnittlige nordmann ville jeg allikevell ikke støttet dette forslaget. Dersom det, i en tenkt situasjon ble bestemt at fremmedspråk skulle vektlegges mer, ville dette åpenbart vært veien å gå. Som jeg ikke kan få sagt mange nok ganger, la det være et valg. Andre valg i steden for fremmedspråk kunne vært fag eleven har problemer med, eller vil bli flinkere i. Tror elever generelt er mye mer motiverte til å arbeide med fag de selv har valgt. At valgfag allerede på ungdomsskolen eller tidligere hadde vært positivt har jeg ingen tvil om.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Helt riktig at du tar ting lettere på barneskolen, men det at 8-10 åringer skal velge et tredjespråk vil få veldig tilfeldige utslag da barn i denne alderen ikke vet resultatene av spørsmålet de blir stilt, de kunne like så godt måtte velge mellom grønn og blå.
Vis hele sitatet...
Helt sant!


Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
TS, du spør om gode argumenter, det å få lært seg "Basics" rundt et av de store verdenspråkene kan ha stor nytte om du vil fordype deg i språket senere. Det er også mye industri i disse landene som importerer varene sine til norge, merker selv jeg er helt avhenging av Google translator nå i dag pga. noen av våre franske og spanske leverandører som har produktbeskrivelsen sin på morsmålet sitt.
Vis hele sitatet...
Uten å synse og mene for mye vil jeg si at det høres ut som en dårlig måte å drive business på, å bare ha produktbeskrivelse på morsmål, spesielt dersom de sikter til et internasjonalt marked. Det vil også være mulig for større bedrifter og ansette noen som kan flere språk. Mener også at internasjonale bedrifter burde ha produktbeskrivelser på flere språk. Det er også i selgers interesse å ha god kommunikasjon med motparten. Har selv ingen erfaringer med å drive et firma eller lede større bestillinger fra utlandet, så rett meg gjerne dersom jeg tar feil.

Utenom dette mener jeg at man, om ikke også på U-skole, i allefall skal få velge dette på videregående. Da er man ikke lenger et barn, og veien foran oss skaper vi selv. Det er slett ikke umulig å ta dette faget opp som privatist, slik de som har generell studiekompetanse må med matte og fysikk, dersom de angrer på at de ikke hadde disse fagene.
Sist endret av Exxons; 2. april 2014 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.