View Single Post
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
For all del, kjør på begge to, dette er fine saker å lese!

Jeg kjenner meg igjen i det som *pi skriver om religiøsitet. Jeg prøver stadig å forholde meg til sannhet og vitenskap, men jeg sitter også på en genuin tro, som også er vanskelig å sette ord på.

Hva tenker dere om feks reinkarnasjon og sjeleliv? Hvis dette er hjernen som spiller oss et puss, hvordan kan dere evt være så sikre?
Vis hele sitatet...
Så bra noen synes ordvekslingen mellom *pi og meg selv er god!

Jeg vet ikke helt hva du mener med sjeleliv, men tenker at det uansett involverer en sjel? Reinkarnasjon og sjeler tror jeg ikke på. Absolutt sikker på at dette ikke finnes kan jeg ikke være, fordi man ikke kan bevise en negativ, men man kan bli relativt sikker på en mer indirekte måte.

Argumentene mot en sjel er også argumenter mot reinkarnasjon, fordi reinkarnasjon forutsetter at det er en sjel som går fra en kropp til en annen. Så jeg kommer til å argumentere mot eksistensen av en sjel. Helt enkelt så er bevissthet uløselig knyttet til hjernen. Alt som utgjør deg akkurat nå er korrelert og intimt knyttet til nevrofysiologiske prosesser. Jeg sier ikke at bevissthet er skapt av hjernen, det vet jeg strengt tatt ikke, men vår beste kunnskap til nå indikerer det. Poenget er mer hvilken funksjon en sjel skal ha. Hvilke egenskaper har den? Spesielt illustrerende her er nevrologiske skader, som kan forårsake dramatiske endringer i din personlighet. For å gi noen eksempler så kan slike skader, avhengig av omfang og hvilke områder i hjernen som er berørt, forårsake apati, dårligere resonneringsevne, dårligere planleggingsevne, aggresjon, upassende seksuell og sosial oppførsel, en manglende evne til å gjenkjenne ansikt, hukommelsestap, manglende evne til å snakke sammenhengende og forståelig, og manglende evne til å forstå hva andre sier. Nært sagt alle ting vi forbinder med din personlighet kan slettes eller endres, og i verste fall kan du havne i en vegetativ tilstand.

På bakgrunn av dette må en nesten konkludere at en sjel ikke tjener noen funksjon overhodet. Det er i hvert fall ikke deg, som person, som kan utgjøre en slik sjel. Når alle sentrale menneskelige kvaliteter utelukkende er knyttet til hjernens modus operandi, så må jo sjelen ha en så minimalistisk form og funksjon at den like så godt kunne sittet i en kakkerlakk. Innføringen av en sjel forklarer ingenting, og er dermed en helt overflødig hypotese å drasse med inn i sin verdensanskuelse. Den fornuftige og empiriske nullhypotesen blir derfor at vi ikke besitter en slik sjel, og siden den ikke finnes kan den heller ikke reinkarneres. I tillegg har vi det faktum at det ikke finnes noe empiri på et liv etter døden, ingen empiri på at bevissthet overlever fysisk død og ingen empiri på at reinkarnerte mennesker faktisk kan huske fra tidligere liv. Uansett hvilke egenskaper man har kommet opp med at en slik sjel skal ha, så observeres dette ikke i verden.

Du kan selvsagt hevde at sjelen ikke har noen funksjon som kan observeres i verden. Du kan hevde at alle vår personlige kvaliteter, det som i alle andre tilfeller utgjør vår personlighet til daglig, ikke er hva sjelen er eller har noe med den å gjøre. Da begynner vi å bevege oss inn i det samme type territoriet som påstanden "det sitter en nisse og synger alle sjokolader inn i eksistens, men ingen kan se ham". Værsågod, men det blir pur semantikk og metafysikk, og jeg er ikke helt med på bærtur der sånn.
Sist endret av Sky; 13. januar 2021 kl. 23:05.