Tråd: Groguide
View Single Post
Hmm ja.. Skulle gjerne finnet ut hvordan man regna ut NPK, ser ut som det bare er simpel matte utifra dosering fra produsent. ex: NPK på blodmel er 12-0-0 i 10L vann med 2Dl blodmel. Halverer du dl til 1dl så tror jeg du får 24-0-0, men halverer du blodmel til 1dl også så tror jeg den skal være på 12-0-0 igjen..
Grunnen til jeg lurte var pga jeg har på sikt lyst til å lage min egen organiske miks Nå vil jeg bare lære så jeg kan optimalisere litt, tror jeg går for en light mix av biobizz blanda med litt blodmel i jorda og magnesium sulfat i sprayvann på bladene, både biobizz og jorda mangler fosfor
Lurer på hvor lenge standar næringa i jorda holder seg på NPK ratioen jeg..
Må på sikt enten kjøpe en N.P.K test kit eller gå hydro :P detta er morsomt..

Funnet ut at dolomit kalk er ypperlig til ph opp, + inneholder også calcium-magnesium carbonate i følge yara. Testet det ut i går på utedunken til stuporsonicene som holdt en pH på 4.7(hærlig regnvann) Men overdreiv det litt så endte på 11.5 :P yay.. så helte det ut igjen. Men i teorien skal det stabilisere pH'n på rundt 7.0, noe som er ypperlig siden det er mye lyng og grantrær i området til stuporsonicene.. Så pH ned trenger jeg ikke tenke på ute, bare inne
Men vurderer å bruke det dampvannet, holder en nøytral verdi på 7.0 det også faktisk. ph'n i jorda nå er 6.7 faktisk, merklig nok, selv med 8.4 vann fra spring.

Noen som har prøvd å gi dem appelsin juice? leste at det skal senke ph'n litt samt gi dem en god smak?? Var mest for smakens skyld jeg var nysjerrig.

http://www.rollitup.org/general-mari...ml#post1325366
fant dette svært nyttig!

Takker for svar, Alle stuporsonicene untatt 2 stykker er nå satt ut har 1 inne jeg driver og eksprimenterer litt med LST på, den andre så litt sjuk ut å er til pleie, men de ble bedre når fikk planta dem alle om som tipsa over her Gitt de litt blodmel og rootjuice nå siden plantasje-jorda mangla litt nitrogen. De trenger å vokse litt så puslete som de er :P mens de enda er i grofasen.


Lurer fortsatt på hvor lenge de er i frøfasen før de går over til grofasen da biobizz sine skjemaer baserer seg på stikklinger. Er det 2 uker ca?