View Single Post
Crimea River
Alec's Avatar
401
Jeg er veldig for å legalisere enkelte rusmidler. THC, LSD, MDMA blant annet. Jeg vil avkriminalisere tyngre rusmidler.


Hvis THC (og muligens LSD og MDMA) skulle blitt legalisert, så tror jeg følgende vil skje:
* At vi vil se en liten økning av rusbruk blandt unge mennesker under 18

* At av de under 18 som i dag allerede ruser seg på alkohol, så vil ikke de nødvendigvis ruse seg noe mer, men de vil kanskje bytte ut alkoholen med noe THC-holdig varer istedenfor ved noen anledninger.

* At de som sliter med rus lettere vil kunne få hjelp, og at det vil kreve mindre av folk å be om hjelp.

* Vi vil se en nedgang i bruk av tyngre rusmidler. Jeg vet av personlig erfaring at weed er veien inn til tyngre rusmidler, nettopp fordi det er de samme folka som selger det i dag og når de ikke har weed inne, så tilbyr de andre ting istedenfor.

* Dødsfall relatert til overdose vil synke.

* Samtidig er jeg også redd for om det blir en liten økning i voldtekter og overgrep. Dette punktet er jeg litt frem og tilbake på. På en side så tror jeg at man lettere kan begå slike handlinger på noen type rusmidler sammenlignet med alkohol. På den andre siden så tror jeg flere vil oppsøke hjelp dersom de sliter med rusbruk, og at det kanskje kan tippe statistikken andre veien.


Det eneste som er sikkert er at dagens politikk ikke fungerer, og jeg mener vi bør prøve noe annet og se hvordan det vil gå i praksis.
Det hadde vært så utrolig mye bedre å kunne kjøpt rusmidler i trygge omgivelser samtidig som man får riktig og trygg informasjon om rusmidlene man kjøper, samt hva man eventuelt skal gjøre dersom det går galt.
Istedenfor dagens lære om at alle rusmidler er som heroin og om du røyker litt weed, så er du på ekspresstoget til å bli fulltids narkoman.
Sist endret av Alec; 7. mai 2021 kl. 17:15.