View Single Post
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Må bare plusse på hva Subscribe og Myoxo har vært inne på her, jeg har vært der selv! Husker det godt fra ungdomsskolen.

Slipknot? JÆvla homoband som ødela ekte metal med homovokal.

Å få randomly bennern? Homo!
Å spise seigmenn i stedet for seigdamer? Homo ass!
Å spise mat med tannkremsmak i kjeften, så jævlig homo den følelsen er!
Og ikke minst, matteleksene i går var hvert fall homo, så homo at jeg droppa dem.

Sånn gikk jeg rundt og sa, med en homofil bestekompis. Ironien er til å ta å føle på, hæ? Dessuten har jeg sittet såpass mye foran PC'n i min ungdom som var i de formative 2000-åra, i hvert fall formative for internetkultur, hvor homo, neger og jøde var vanlige skjellsord blant folk som ikke ellers mente noe vondt, helt til begynnelsen av 2010-tallet hvor en del folk som faktisk mente det begynte å erstatte oss som faktisk ble voksne.

Ord har betydning, og hadde jeg kunnet skru tida tilbake så hadde jeg ikke falt for akkurat det jeg selv hadde følt på selv, en dog i mindre grad en en del homofile, særlig fordi jeg hadde en skeiv kompis.

Forhåpentligvis så gav dette mening, men de fleste av oss har sagt dumme ting, støtende ting ment som humor som går rett inn i hva Myoxo skisserer med å gjøre det for å passe inn. Jeg har aldri vært homofob (hack, jeg skulle bli homo som kid fordi jeg ikke kunne se hva jeg og jenter skulle utrette sammen, all den tid de interesserte seg for barbiedukker, sminke og sånne dritkjedelige ting), men så sa jeg like vel sånne ting. Chill språkbruken og forsøk og i det minste eig at du dret deg ut om du skulle havne i en kjip situasjon.
Vis hele sitatet...
Synes equimanthorn naila det ganske godt her jeg. Jeg har jo kalt ting og tang for gay, eller sagt at de var homo ass, men både jeg og de jeg kjenner, og har kjent, har aldri brukt sånne ord fordi vi har hatt noe hat eller problemer med homofile, en annen legning eller andre forskjeller mellom oss mennesker som f.eks hudfarge. Nå som jeg har blitt "voksen" angrer jeg som en hund for det i ettertid fordi jeg har skjønt at noe som virker harmløst for meg kan virke støtende for andre folk, de kjenner jo ikke meg som person og aner ikke hva mine intensjoner egentlig er hvis de overhører meg. Det var i tenårene jeg gav faen, og tenåringer er jo ikke akkurat kjent for å være så smarte akkurat.

Det hender at jeg drar en selvironisk spøk (er bifil.) eller bruker et ord som slang for å beskrive noe, men nå gjør jeg det kun når det er folk til stede som skjønner min humor og vet at jeg spøker.

Jeg tror de fleste på min alder har skjønt at det ikke har noe å si om hvilket kjønnsorgan noen har. Det eneste som bety noe er at noen mennesker elsker hverandre, kjærligheten er så uendelig vakker. Det eneste som er kleint er det mindretallet man hører om en gang iblant, jeg blir flau over at det finnes sånne folk.

Det er trist at du har måttet ha disse følelsene nå i 2021, jeg håper helst at du skal slippe det, men hvis du får et sånt møte igjen håper jeg at det langt i framtiden.

God helg!