View Single Post
Skal ikke bagatellisere- eller unnskylde oppførselen til de 3, for den er uten uten unntak forkastelig og uakseptabel. Desverre må jeg innrømme at jeg i enkelte settinger kunne ha vært en av dem, eksempelvis dersom jeg satt å spiste lunch med de rette(feil blir jo mer riktig) kollegaene. Jeg vil i et sånt tilfelle skylde på en kombinasjon av toksisk maskulinitet og mangel på ryggrad. Kanskje også et snev av latskap.

Ofte kan jeg også velge å stille slike utsagnshavere til veggs, men sjeldent det skjer dersom det er blandt folk jeg omgåes med regelmessig uten at vi har en tett relasjon. Det er trist som faen, og noe jeg titt og stadig føler skam for i ettertid. Som en drittunge som tøffer seg.

Uansett, så tror jeg det er flere enn meg som kan snakke sånn om homofile uten å faktisk bry seg noe som helst om legning. Det kan ofte være dårlige holdninger tilknyttet til miljø og andre patetiske sosiale roller. Homofobisk vil handlingen alltid være, men motivet kan være noe helt annet.

Dette betyr selvsagt ingenting hva angår ordenes potensiale for skade eller påvirkningen det har på samfunnets generelle holdning til legning. Det er minst like ille, og jeg skal herved ta meg sjøl i nakken for å ikke synke så lavt igjen.