View Single Post
Hjelp, jeg står helt fast! Jeg har en hjemmebygget elsykkel. Til den har jeg ett 36volt 12-13amperetimer batteri. Jeg har ett til batteri på omtrent samme rekkevidde. Jeg står nå ved ett veiskille, og har egentlig ingen å rådføre meg særlig med. Hva skal jeg bruke penger på?

Slik jeg ser det har jeg to valg. Jeg kan kjøpe ett nytt batteri på 48volt, 17,5 amperetimer eller ruste opp ett til allerede eid batteri. Jeg skal forsøke å redegjøre kort:

- Nytt batteri -
Fordeler: Besparelser på totalvekt. Mer stilren sykkel. Med 48v kontra 36 vil jeg ha høyere effekt, altså komme raskere opp i fart. Jeg vil også ha bedre rekkevidde med 17,5 amperetimer dersom jeg ikke overdriver. Jeg vil også kun ha ett batteri å forholde meg til.
Ulemper: lavere watt-timer enn alternativ to, men ikke av særlig betydning. Veldig dyrt satt opp mot alternativ to.

- "Gamle" batteri -
Fordeler: Prislappen vil være betydelig lavere ved å bestille ny beholder til ett av batteriene. Jeg vil oppnå lengre rekkevidde enn jeg allerede har dersom jeg parallell-kobler.
Ulemper: Med to batteri vil jeg måtte lade to batteri. Totalvekta på sykkelen blir noe høyere enn den allerede er. Mindre stilrent. Batteriene er av forskjellig fabrikat, og jeg er fremdeles noe usikker på hvilke konkrete utfordringer det vil gi ved parallell-kobling.

Begge batteriene er utstyrt med BMS, cellene er litium.


Jeg er kommet i den posisjon at jeg ikke klarer å bestemme meg. På ett vis ønsker jeg en mer stilren sykkel. På den andre siden ønsker jeg mest mulig rekkevidde for minst mulig kronasje. Hva tenker dere?