Sitat av
Trynefaktor_69
Opiater er så og si av alle rusmiddlene vi har det som er minst giftig for organene våres og minst nevrotoksisk. Greia med opiater er at det er de mest avhengighets skapende rusmiddel klassen mann har mest pga abstinensene er så forferdelige. Så ser mann aldri de oppgående folkene som tar opiater mann ser bare de som er på nåla. Amfetamin og kokain er faktiskt direkte hjerneskadelige og tolleransen til de to stoffene dannes på en annen måte enn opiater, hasj og benzoer. I de sistnevnte så er det en reseptor som blir oppregulert pga kroppen merker at det er høyere aktivitet på reseptoren enn det som er vanlig som med alt annet biologisk prøver kroppen å nå homestase.
Speed og kokain så tappes selve neurotransmittere som dopamin og serotonin sine lagre pga kroppen merker at det er høyere dopanergisk og serotonergisk aktivitet enn vanlig og kutter produksjonen av de neurotransmitterene.
Med opiater, benzoer, hasj, ketamin etc så er de ikke harmløse tvert imot! men hjernen vil klare å justere seg tilbake kjemisk og psykisk mye lettere enn visst mann misbruker speed. Vi har rottemoddeller som viser direkte neuron død som ikke blir bedre hos rotter som har fått speed.
sorry for at jeg mansplainer her, men ville bare dele hvorfor jeg er enig med deg her om at opiater er mye bedre helse messig å misbruke enn mange andre rusmiddler.
Jeg tror deg gjerne jeg, men har du kilder på dette? Spesielt mtp stimulanter.