View Single Post
Det er vanskelig å se noen teknisk grunn for at dekoderne må være i et LAN med 192.168.x.x, med mindre dekoderne er hardkodet til å kun fungere i et LAN med den adressen. Og det virker lite sannsynlig. At FMG i seg selv antakelig ikke tillater brukeren å sette opp et annet nett er nok trolig, men det er jo ikke det samme som at dekoderne ikke kan fungere med andre adresser.

Ellers gjorde jeg et annet eksperiment i går kveld. Jeg terminerer nå fiberen i en egen switch, og så har jeg koblet FMG til denne switchen via WAN-porten (i stedet for fiberen direkte). I min egen switch kan jeg da styre hvilken trafikk FMG skal få, og for moro skyld satte jeg det opp slik at FMG kun fikk VLAN 100 fra Altibox, 101 og 102 sendte jeg til egen router i stedet. FMG lyste fremdeles lystig grønt, og fasttelefon (jada, har det enda...) fungerte fremdeles. Om man av en eller annen grunn trenger telefondelen men ikke vil ha resten gjennom FMG, så kan man altså få til det også. I hvert fall så lenge FMG på forhånd er satt i bromodus.