Tråd: Kniv design
View Single Post
Når du lager kniv, antar jeg at du først sliper til emnet, så herder (tar det opp til rundt 1000 grader og så bråkjøler i vann eller olje) og til slutt anløper (holde kniven noen timer rundt 200 grader). Når man herder kniven, gjør man at den blir veldig hard, men veldig sprø. Ved å anløpe etterpå, kan man gjøre den gradvis seigere og mykere igjen, helt til man får en fin balanse mellom en kniv som holder seg skarp (hard) og en som tåler mye (seig).

Ved høye temperaturer vil jernet i bladet reagere med oksygen i lufta og danne jernoksid. Tykkelsen på oksidlaget er styrt av tid og temperatur. Når du herder kniven, vil temperaturen bli så høy at oksidlaget blir mørk grått, og kan flake av, som et skall. Hvis laget blir tynnere, altså dannes ved lavere temperatur, kan det bli delvis gjennomsiktig og gi fine farger, som de du beskriver. En oversikt over hvilke temperaturer som gir hvilke farger kan du se i denne Wikipedia-artikkelen.

Jeg anbefaler at du prøver å polere kniven din etter herding, for å få bort det grå skallet, men før anløpning. Da kan du justere anløpningstemperaturen etter hvilken farge du vil ha.

Kvaliteten på kniven etter en slik prosedyre vil variere med hvilken type stål du har, da de krever ulike temperaturer for å gi best mulige resultat. Jeg anbefaler at du snakker med læreren din om hvilket stål du har, og hvilke temperaturer du kan jobbe i. Fortell hva du prøver å gjøre, så er lærere erfaringsmessig veldig hjelpevillige når det gjelder elever som vil gjøre noe ekstra eller spesielt.

Vanligvis kan man finne et datablad med informasjon om stålet man bruker. Det sier også hvordan man skal varmebehandle det, slik at du kan finne ut om du vil få gode resultat på temperaturen som gir fargen du ønsker det. Et slikt datablad kan for eksempel se sånn ut, for ståltypen kalt Arne, fra det svenske firmaet Uddeholm. I kapittelet "Heat Treatment" under "Tempering" (anløpning på norsk), står det at du kan gå ned til 180 grader, som vil gi deg muligheten til farger i området gul-brun-lilla-blå, hvis du sammenligner med bildet i Wikipedia-artikkelen jeg lenket til.

Hvis du syns at vitenskapen rundt dette med kniver, metall, stål og så videre er spennende, kan jeg anbefale å sikte deg inn på studiet i materialteknologi ved NTNU. Jeg skriver selv doktorgrad om smelting og hurtigstørkning av jern, og har i løpet av studietiden fått mulighet til smiing, sveising, støping, varmebehandling og mye annet spennende her på universitetet.

Håper dette hjelper.

Disclaimer: Jeg har ikke testet teknikken jeg foreslår selv, men det burde i teorien gå.