View Single Post
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Vi er en av de landene med desidert høyest kjøpekraft i verden, og samtidig en av de med desidert høyest likhet i inntekt. Selv om en bil er mye dyrere i Norge enn i mange andre land, er det vesentlig enklere for en gjennomsnittlig nordmann å kjøpe enn bil.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, det er ingen problem om man har som mål å være gjeldsslave for resten av livet.

Hvis vi skal snakke om å endre på avgiften må det være på grunnlag av hvordan vi vil vektlegge hva som er viktig i samfundet vårt. Jeg tror jeg med trygghet kan si at det er særdeles få som har problemer med å kjøpe seg bil her i landet. Men kanskje avgiftene gjør det vanskeligere å kjøpe bil #2? Eller å kjøpe en bil av bedre kvalitet som kanskje har bedre bensinøkonomi? Skal man bare blindt sette ned avgiftene for å løse disse problemene, eller skal man finne mer intelligente løsninger?
Vis hele sitatet...
"Men kanskje avgiftene gjør det vanskeligere å kjøpe en bil av bedre kvalitet som kanskje har bedre bensinøkonomi"? Ja jeg ser hvordan det kan hjelpe på de minkende oljeressursene. Det er best å sørge for at folk må ta til takke med billigere biler som bruker mer drivstoff og som ikke har optimale forbrenningsmotorer.

Når det gjelder alkohol vil jeg også tørre påstå at det er ingen her i landet som har problemer med å ha råd til et normalt sunt inntak av alkohol. Men en ting jeg har lagt merke til er at andre land med lavere alkoholavgifter har en kultur hvor verten, selv på en ungdomsfest, kjøper inn all drikken, og du blir sett litt rart på hvis du tar med deg egen drikke. Så avgiften påvirker definitivt kulturen vår rundt alkohol. Vi har forøvrig et ganske lavt alkoholkonsum her i landet. Er det dumt?
Vis hele sitatet...
Har råd, eller tar seg råd? Sist jeg sjekket så er det en hel del folk som faktisk sparer penger for å kunne feste hver helg.
For det går fort et par lapper på byen, og om du skal ta dette med i beregningen din om at alle har råd til det de vil kjøpe. Så kan vi beregne 10.000-20.000 i lån i måneden, så kommer mat, klær, andre regninger osv.
Så ja, de lappene man _"MÅ"_ bruke på byen spiller en rolle.

En annen mer intelligent kritikk mot alkoholavgiften, er at det kanskje oppfordrer til å spare alle alkoholpengene til helgefyll, noe som er et ganske usunt drikkemønster. Det er bedre å spre det utover uka. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at det er alkoholavgiften som er skyld i det. Men det kan diskuteres.
Vis hele sitatet...
Som sagt ovenfor, ja folk blir oppfordret til å spare. Og som de fleste av oss vet(ihvertfall de som er noenlunde oppegående) så er drikkemønsteret i Norge svært uheldig. Og som du sier, det er bedre å spre alkoholforbruket utover uka, litt alkohol er greit og det har sine gode effekter.
Men så snart det blir snakk om helgefyll så er det direkte skadelig, og det merkes spesielt på kognisjon.


Ja det er kjekt når man virkelig strever for å oppnå en høyere utdanning, for så å ende opp med omtrent samme lønna som den tullingen som ikke engang gikk på VGS og nå står i varmdisken på ICA.
Om det er det han ønsket, så er det jo kjempemessig for han. Men det er jo helt banalt at en som da f.eks. går 6 år lengre totalt på skole skal ende opp med en lønn som ikke er så altfor langt unna hans.
I teorien kan man jo si at han tjener penger mens du får studielån, med mindre du har tenkt å jobbe kveldstid hver dag etter skolen. Og om man da regner litt på det vil du finne ut at han har tjent en god del på de 6 årene kontra de hundre tusen som du nå har i lån.
Jeg skal ikke benekte at en med god utdanning har bedre råd enn en uten utdanning, men forskjellen er altfor liten. Dette er noe man ser på de venstrevridde som helst ikke vil jobbe, de vil bare få det. "Ja så derfor har vi høy skatt slik at de som jobber kan holde oss i drift også. " Hørte forslag om 6 timers arbeidsdag, ærlig talt.

Det handler ikke om straff, det handler om å sette kostnadene på bilen relativt til kostnadene bilen har for samfunnet. Det har seg slik at du lever ikke isolert fra verden rundt deg. Hvis du driver et kjemisk prosessanlegg f.eks., og pumper en haug med miljøgifter rett ut i atmosfæren på din egen eiendom, så har det ingen kostnad for deg, men det er en enorm kostnad for de som bor rundt. "Det er mine penger og jeg burde kunne gjøre/kjøpe hva jeg vil med dem".. ja, du kan kjøpe en kanne bensin og tenne på et hus om du vil, men du blir pent nødt til å betale for skaden du har gjort. Nå kan det diskuteres hvor stor kostnad det er for andre at du kjører en bil som bruker litt mer på mila.. det er ganske mange faktorer med varierende grad av usikkerhet som spiller inn, men i minste fall er olje en begrenset ressurs, som også våre etterkommere burde ha rett på. (er det nå jeg skal bruke det herlige politiske virkemiddelet: "hater du barna våre?" :P)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg hater ikke barna våre.
Det jeg derimot misliker er folk som ikke har satt seg inn i noe før de kommer med påstander.
Ny BMW 530d med 245hk, rekkesekser diesel:
Støtter EU-6 emmisjonskrav som trår i kraft i 2014

Sitat av europa.eu
All vehicles equipped with a diesel engine will be required to substantially reduce their emissions of nitrogen oxides as soon as the Euro 6 standard enters into force. For example, emissions from cars and other vehicles intended to be used for transport will be capped at 80 mg/km (an additional reduction of more than 50% compared to the Euro 5 standard). Combined emissions of hydrocarbons and nitrogen oxides from diesel vehicles will also be reduced. These will be capped at, for example, 170 mg/km for cars and other vehicles intended to be used for transport.
Vis hele sitatet...
Ny Toyota Corolla 2.0 D-4D 126hp:
Kun EU-5 krav, ikke EU-6.
Sitat av europa.eu
Emissions from diesel vehicles:

EU-5 emmisjonskrav
•carbon monoxide: 500 mg/km;
•particulates: 5 mg/km (80% reduction of emissions in comparison to the Euro 4 standard);
•nitrogen oxides (NOx): 180 mg/km (20% reduction of emissions in comparison to the Euro 4 standard);
•combined emissions of hydrocarbons and nitrogen oxides: 230 mg/km.
Vis hele sitatet...
De fleste ser vel på Toyota Corolla som en grei og miljøvennlig bil, derav sammenligningen. Og nå tok jeg i tillegg en råtass fra BMW, en 520d har ENDA lavere utslipp og fremdeles mye heftigere motor enn hva Toyota skilter med.

BMW 530d begynner prisen iflg. BMW sin prisliste på 37.000£(353.000 NOK) i UK.
I Norge starter samme bilen på 750.000 kroner.
Så vær så inderlig vennlig å ro litt lenger med hvorfor jeg skal betale flere hundre tusen i avgift.
Sist endret av SSThunder; 17. september 2010 kl. 21:42.